18. dubna 2025, svátek má Valérie
Rostlinné alternativy masa rozdělují Česko: Polovina zákazníků jim fandí, pětina je konzumuje pravidelně, odhalil průzkum

Rostlinné alternativy masa rozdělují Česko: Polovina zákazníků jim fandí, pětina je konzumuje pravidelně, odhalil průzkum

Češi mají maso rádi, čím dál víc z nich je ale ochotných vyzkoušet také jeho rostlinné alternativy. Uvedla tak téměř polovina dotázaných v exkluzivním průzkumu* společnosti Albert, zejména ženy a mladí lidé. Více než pětina spotřebitelů pak potraviny tohoto druhu již pravidelně konzumuje. Druhá polovina spotřebitelů je vůči rostlinným alternativám stále však skeptická.

Alespoň jednou za měsíc si dopřeje tofu, seitan nebo veggie burger 22 % Čechů, zatímco vůbec nekonzumuje rostlinné alternativy masa zhruba třetina populace, přesněji 36 %. Mezi důvody, proč se někteří lidé zdráhají tyto potraviny alespoň vyzkoušet, patří i to, že pro 54 % dotázaných je důležité, aby jim jídlo „bylo dobře známé.“ Celých 24 % dotázaných dokonce deklaruje, že neradi zkouší nová jídla. Jedná se především o starší generace, zatímco ve věkové skupině 18-20 let si rostlinné alternativy masa alespoň jednou týdně dopřává 79 % respondentů.

„Výsledky průzkumu jasně ukazují, jak důležité jsou rostlinné alternativy, které chutnají podobně a nazývají se podobně jako jejich živočišné protějšky, jelikož pro určitou část spotřebitelstva může být právě neznámost a neznalost toho, jak alternativu použít, bariérou při nákupu. Studie ukazují, že narozdíl od jiných zpracovaných potravin mohou mít alternativy masa na zdraví pozitivní vliv, dalším z benefitů jejich zařazení do jídelníčku je také mnohem nižší ekologická stopa,” uvádí komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová.

V mladé generaci konzumují rostlinné alternativy jak muži, tak ženy, s přibývajícím věkem dotazovaných však tvoří čím dál výraznější většinu konzumentů rostlinných alternativ masa ženy, stejně jako stoupá jejich podíl mezi vegetariány. Zároveň platí, že čím vyšší vzdělání, tím spíše dává spotřebitel přednost rostlinným alternativám před každodenní konzumací masa.

Dalším důvodem, proč spotřebitelé konzumují rostlinné alternativy, je jejich zájem o udržitelnost. 47 % dotázaných uvedlo, že je pro ně důležité, aby jídlo, které běžně jí, bylo šetrné k životnímu prostředí. „Průzkum ukázal, že se mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé aktivně zajímají o to, co jí, a pravidelně tak zařazují rostlinné potraviny do svého jídelníčku. V našich prodejnách mají tyto zákaznice a zákazníci široký výběr tohoto sortimentu, který oslovuje stále širší skupinu populace,” uvedl Jiří Mareček, ředitel komunikace a udržitelnosti obchodů Albert.

Mezi zákazníky řetězce Albert dlouhodobě přetrvává největší zájem o tofu v přírodní nebo uzené variantě, velké oblibě se tradičně těší také seitan nebo tempeh. Zatímco tofu lidé vnímají jako vlastní kategorii potravin, například rostlinné burgery považují za náhražku masa a očekávají tak, že se daná potravina bude masu podobat co do textury i chuti, jak uvedly zhruba tři čtvrtiny respondentů. Ostatně chuť konzumovaných potravin je pro spotřebitele stále velmi důležitá, pro 85 % všech dotázaných je stěžejní, aby jim jídlo chutnalo.

*Průzkum proběhl v červenci 2024 na vzorku 518 respondentů. Vzorek je při 95% hladině spolehlivosti dostatečný k tomu, aby reprezentoval českou populaci (Raosoft). Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Otázky v dotazníku byly inspirovány renomovanými výzkumy Food Choice Questionnaire (Steptoe et al., 1995) a Food Neophobia Scale (Pliner a Hobden, 1992).

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Pop up kavárna, gastro extravagance, přednášky i znovuotevřená vodárenská věž. Oslavy Holešovické tržnice startují již příští týden a návštěvníky čeká bohatý program

Holešovická tržnice je jako živý organismus, který dýchá s Prahou už více než století. Místo, kde se setkává syrová minulost s pulzující současností. Bývalá jatka, burza zvířat i zeleninový ráj – dnes scéna pro kulturu, jídlo a komunitu letos slaví 130 let od svého založení. Od 24. dubna do 14. května se zde odehraje série akcí, které svým osobitým způsobem propojí to nejzajímavější z minulosti a přítomnosti. Čekají vás zážitky, které vás překvapí, potěší a inspirují. Čas gastro performance BEEF, vůně starých receptů i futuristických chutí. Čas otevřené pop up kavárny s čítárnou a autentickým menu. Čas koncertů, které rozehrají Halu 17, i výstavy, která vás vezme na cestu časem až na samotný vrchol vodárenské věže.

Slepý test ležáků Prahy s rekordmanem: Kbelské pivo podruhé v řadě nejlepší

První pivní extraliga, respektovaný spolek znalců piva, podrobila na sklonku roku 2024 opětovnému testování pražské ležáky. A to tak, jak se to má dělat – anonymně ve slepém testu, přímo z výčepu, lednice nebo pultu, bez nominací, zápisného a sponzoringu. Za 15 let existence Extraligy však poprvé v soutěži o Krále Prahy zvítězil držitel koruny z předchozího roku – Kbelský pivovar se svou dvanáctkou 12 pilotů.

Smažený sýr jako král českých talířů: Kde se vzal a proč ho tak milujeme?

Mnozí z nás si nedokážou představit jídelní lístek bez smaženého sýra. A není divu! Kombinace křupavé strouhanky a dokonale rozteklého sýra je synonymem komfortního jídla, které si rádi dopřejeme jak v restauracích, tak doma. Jak se ale smažený sýr dostal na naše stoly a proč se stal neodmyslitelnou součástí české gastronomie?

Není to apríl! Popeyes dorazilo do Českých Budějovic

Ikonický Chicken Sandwich si ode dneška dáte i v Českých Budějovicích. Možnost jako první ochutnat unikátní kuřecí recepty, jedinečnou směs koření a další speciality louisiánské kuchyně si nenechaly ujít desítky fanoušků proslulé americké značky, první stovka sendvičů zmizela během půlhodiny. Restaurace v českobudějovickém IGY Centru je už pátou pobočkou Popeyes v Česku, ale první na jihu Čech.

Burger King® nově podává snídaně. K jejich uvedení uspořádal Pancake Party

BURGER KING® bude každý den od rána až do 11 hodin servírovat ve svých restauracích snídaňové menu. S kreativní agenturou Zaraguza proto v rámci Pancake Party přivezl do Česka trend Morning Disco a doprovodil jej soutěží v pojídání mini palačinek s malinovou polevou, jednoho z taháků dopolední nabídky.

CO TEĎ LETÍ V GASTRONOMII?

Gastronomie se neustále vyvíjí a trendy se mění s chutěmi zákazníků i technologickým pokrokem. Rok 2025 přináší několik zásadních směrů, které ovlivňují restaurace, kavárny i street food podniky.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.