2. listopadu 2025, Památka zesnulých
Josef Sudek – Jakub Špaňhel: Zažít zjevení

Josef Sudek – Jakub Špaňhel: Zažít zjevení

Legendární soubor fotografií Josefa Sudka z rozestavěného chrámu sv. Víta v kontrastu maleb současného výtvarníka Jakuba Špaňhela rozehraje fantastickou hru světla a stínu v Západočeské galerii v Plzni. Výstava JOSEF SUDEK – JAKUB ŠPAŇHEL. Zažít zjevení propojuje umělecká díla, která vznikala v různém čase a v jiných médiích, se stejnou fascinací a emocí. Katedrála sv. Víta se stala pro oba umělce dlouhodobou inspirací a tématem, ke kterému se často vraceli. Společnou linkou v jejich tvorbě je snaha o zachycení prožitku skutečnosti v chrámu, jenž je nejen symbolem české národní identity.

Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha se začala stavět zhruba v polovině 14. století a slavnostně dokončena byla roku 1929. V roce 1924 vstupuje do rozestavěného dómu Josef Sudek a je uchvácen („zažil jsem zjevení“): paprsky slunečního svitu procházejí prostorem s rozvířeným prachem a vytvářejí fantastickou hru světla a stínů. Sudek během dvou let vytvořil soubor fotografií z chrámu, které zahrnují jak pohledy do hlavní lodi, tak řadu detailů rozestavěného a dokončovaného prostoru. Sudkova kolekce fotografií z katedrály sv. Víta je takto uceleně vystavena vůbec poprvé. 

I malíře Jakuba Špaňhela katedrála sv. Víta, obecněji kostelní interiéry, fascinují od doby, kdy se začal malířství věnovat. Jeho diplomová práce na Akademii výtvarných umění byla věnována právě Svatému Vítu. Průběžně se k tématu vrací, a to i k postavám a legendám, které jsou s tímto sakrálním prostorem spjaty. Mimo jiné nemohl opomenout ani Sudkovy fotografie – několik pláten věnovaných svatovítské katedrále je inspirováno právě Sudkovým viděním sluncem a prachem zalitého chrámu. V expozici uvidíme všechny polohy Špaňhelovy tvorby, tedy výrazné gestické práce i „válečkové“ obrazy, východisky šablony jsou typický gotický oblouk a náznak fiály. Většina jeho obrazů byla vytvořena pro výstavu v Plzni. 

Výstava vznikala ve spolupráci s fotografem Jaroslavem Bártou, který je zároveň autorem architektonického řešení výstavy. Záměrem Heleny Musilové a Jaroslava Bárty bylo propojit oba autory, tedy nechat komunikovat téměř sto let staré fotografie se současnými malbami. Řazení výstavy tak umožňuje divákovi prostřednictvím fotografií a maleb objevovat nové pohledy na známou stavbu a zpřítomnit si pocity, které v chrámovém prostoru zažíváme. Celá koncepce výstavy je založena na evokaci zážitku, který měli oba umělci v katedrále. 

Výstava dvou významných autorů, fotografa Josefa Sudka a malíře Jakuba Špaňhela, z nichž každý se pohybuje v jiném čase a v jiném médiu, spojuje jedno silné téma – pražská katedrála sv. Víta. Jejich práce k tomuto tématu mne fascinují, jejich schopnost zachytit světlo a neuvěřitelně silnou emoci, která je s tímto jedinečným místem spojena. Čas jako by neexistoval a obsahoval to vše v jednom momentu – zjevení posvátného prostřednictvím světla a stínu,“ dodává autorka výstavy Helena Musilová.

Výstava potrvá od 22. 10. 2021 – 6. 2. 2022 ve výstavní síni „13“ v Západočeské galerii v Plzni .

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Míří do kin dokument Virtuální přítelkyně. Máme pochopit ženy z OnlyFans?

Barbora Chalupová se doposud zapsala hlavně vedle Víta Klusáka jako režisérka kontroverzního, ale enormně úspěšného dokumentárního blockbusteru V síti. Dorovnat tenhle stín, nebo se z něj dostat, nebude snadné. V sólovém reportážním Zákonu lásky režisérka už naznačila větší cit pro nuance, i když nešlo o stejně strhující podívanou. „Dokument o OnlyFans“ Virtuální přítelkyně by v tomto ohledu mohl spojit příjemné s užitečným.

Skleněný vesmír Jana Exnara

Rozměrné objekty z taveného skla, malby, grafiky a poprvé též novinkové tavené kresby představí v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie jedna z hvězd českého sklářského nebe.

Rozhovor a Janem Holíkem aneb o Salierim v Amadeovi

Honza Holík suverénně opanoval jeviště Fidlovačky v roli bezskrupulózního právníka v černé komedii Válka Roseových. Nyní si ho diváci mohou užít v jeho další roli, tentokrát ve strhujícím příběhu o hudebním géniovi W. A. Mozartovi. V nové inscenaci Amadeus, jejíž premiéra proběhla 16. října, hraje Honza Holík hudebního skladatele Antonia Salieriho, Mozartova současníka a jeho údajného rivala.

Mezinárodní akordeonové dny v Praze

Mezinárodní akordeonové dny v Praze. Soutěžní hudební festival „Mezinárodní akordeonové dny v Praze“ proběhne letos již pojedenácté od 30. října do 2. listopadu v sálech centra hlavního města

AMADEUS: Strhující příběh o setkání geniality a průměrnosti.

W. A. Mozart a Antonio Salieri. Dva skladatelé usilující o přízeň císařského dvora i vídeňského publika, ale také o lásku a pochopení. Ve strhujícím příběhu o setkání geniality a průměrnosti nechybí vášeň, intriky ani humor. Střet talentu, ambicí a touhy po slávě v souboji na život a na smrt.

Osiřelý západ v Městském divadle Kladno!

Třetí premiérou 111. sezony Městského divadla Kladno bude Osiřelý západ, groteskní černá komedie současného, a přesto již kanonického, britsko-irského dramatika Martina McDonagha. V hlavních rolích bratří Connorových se představí Filip Cíl a Václav Werner Kraus, roli otce Welshe na sebe vezme Miroslav Večerka a mladou Girleen ztvární Natálie Hejlová. Režie se zhostí Tomáš V. Hron.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.