Rozhovor se Stanislavem Popelou ml. z Vinařství Popela Perná

Publikováno 07.04.2021
Jak tomu tak bývá vinařství si zakládá na svém původu, rodinné tradici, respektu k tradičním hodnotám a lokalitě. A o všech těchto hodnotách jsme si promluvili se Stanislavem Popelou ml. z Vinařství Popela Perná. Co nám řekl o historii jejich vinařství a o této době pro vinaře? To vše se dozvíte v našem rozhovoru.

Proveďte nás po vinici a představte nám Vaše vinařství.

Naše vinařství vzniklo v roce 1994 a zakládali ho moji rodiče. Oba pochází z Jižní Moravy resp. z Perné a vedlejších Bavor. Vzpomínám si jako kluk, když jsme začínali, museli jsme po škole do vinohradu vynášet ostříhanou révu a na podzim při vinobraní chodit na sběr hroznů.

 

Nedávno jste vybudovali nově Vinařský dům. K čemu všemu dům slouží?

Vinařský dům byl dlouhodobá vize našeho vinařství, kterou jsme v roce 2019 dokončili a zrealizovali. Původně stojí na místě, kde byl starý vesnický zdobený dům postavený v roce 1890. Celá stavba je nová. Zachován zůstal přední štít ve vídeňském neoklasicistním stylu a vstupní vyřezávané dveře. Dům je multifunkční a slouží jako degustační a gastronomické prostory, dále je zde ubytování a v zadní části stavby prodejní a skladovací prostory pro víno. Celý tento koncept jsme pojali ve stylu místní zdejší lokality a ,,terroir“ Pálavy.

Je náročné mít rodinnou firmu? Nenarušuje práce osobní vztahy?

Vedení každé větší vinařské firmy je náročné. Důležitý je management, předávání zkušeností a vzájemný respekt. Narušení osobních vztahů nevnímám, spíše naopak nás vinařství spojuje jak v úzkém, tak i v širším rodinném kruhu.

 

Má vaše rodina vinařské kořeny?

Vinařství v naší rodině bylo vždy předáváno. Prarodiče přišli na Mikulovsko ve čtyřicátých letech minulého století po osídlování příhraničních oblastí a tady začaly kořeny vinařství v naší rodině. Rodiče poté v roce 1994 realizovali plán vybudovat vinařství.

Co Vás na vinařství baví?

Vinařství pro nás znamená především nezaměnitelnou hodnotu, tradici a rodinné pouto. Je to ,,živý komplexní organismus“, o který se musíte s pečlivostí starat a výsledky této práce nás motivují k dalšímu posunu a zdokonalování.

 

Na kolika hektarech hospodaříte?

V současné době na 24 hektarů s plánem dalšího vývoje a výsadby nových vinic. Výsadba bude zahrnovat především odrůdy s vysokým potenciálem k naší lokaci jako např. Ryzlink vlašský, Chardonnay, Rulandské bílé a Ryzlink rýnský.

 

Kde si člověk může zakoupit vaše víno?

Možnost zakoupení je přímou cestou ve Vinařství, případně v rámci distribuce do vinoték a obchodů s vínem plošně po celé republice. Dodáváme  také do vybraných restaurací. Spolupracujeme s partnerskými e-shopy a v květnu tohoto roku otevíráme vlastní internetový obchod.

K jakým příležitostem doporučíte Vaše vína?

Příležitostí je mnoho, kdy se víno dá ochutnávat a pít. Motto mého otce, jakožto zakladatele firmy zní: ,,Naším cílem je, aby se víno z naší produkce stalo příjemným zážitkem, který bude přinášet radost a potěšení do Vašeho každodenního života.“ A proto si myslím, že se vždy najde příjemná a něčím významná událost, kdy lze naše vína ochutnat.

Jakou preferujete kombinaci vína a jídla?

Kombinací vína a jídla je nesčetné množství a vyžaduje i jistou kreativitu. Převážně se držíme jistého pravidla, že by se chutě neměli mezi sebou přebíjet, a naopak se příjemně doplňovat k vytvoření nezaměnitelné komplexnosti.

 

Na jaký ročník jste opravdu hrdý?

Každý ročník byl v něčem výjimečný, ale pokud mám být konkrétní, tak na ročník 2019. Po všech stránkách to byl jeden z nejlepších ročníků na kvalitu hroznů, skvělého komplexního vína a pro nás osobně jistým mezníkem vzhledem k vybudování vinařského domu.

Kam se bude Vaše vinařství ubírat? Jaké jsou Vaše plány a sny do budoucna? 

Určitě bychom chtěli firmu budovat a nadále zdokonalovat v rámci vinohradnických, vinařských postupů a moderních trendů, které mají jednoznačný vliv na kvalitu produkovaných vín. Tyto vína máme v plánu přihlašovat do prestižních národních i významných světových soutěží. Dále bychom se chtěli posunout i strany odbytu vín jak na národní, tak i na mezinárodní úrovni.

 

Jak se aktuální situace projevila v životě jihomoravských vinařů?

Jistě negativně záleží, na jaký typ klientely vinařství bylo zaměřeno. Gastronomie v podstatě stála a je znatelné, že privátní klientela vinařský trh významně podržela. Většina prodeje se přesunula na online obchodování.

Můžeme se těšit na vinařské speciality? Nebo se prozatím budete držet tradičních odrůd a výroby vína?

Jsme konvenční vinařství s letitou tradicí, tzn. že tradiční odrůdy si určitě ponecháme. Co se týče další výroby, minulý rok jsme rozšířili nabídku o vína typu cuvée zasazených do již zmíněného konceptu terroir. Letošní rok máme v plánu rozšířit o sekty. Další vize bude výroba vín v betonových tancích a oranžových vín (vína z bílých odrůd s delší macerací).

Jaký máte názor na aktuální trendy. Např. na ovocná vína, medová vína apod.

Je v podstatě na každém výrobci, jak uchopí svou strategii marketingu. Co se týče ovocných vín a medových vín, nezaměňoval bych tyto trendy s výrobou vína z hroznů révy vinné.

 

www.popela.cz

+420 519 517 117

+420 724 265 365

vinarstvi@popela.cz