8. srpna 2025, svátek má Soběslav
32. sezonu Prague Philharmonia zahájí charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski

32. sezonu Prague Philharmonia zahájí charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski

4. září ve Dvořákově síni Rudolfina zahájí Prague Philharmonia díly W.A. Mozarta, C. Saint-Saënse, J. Haydna a F. Schuberta svou 32. koncertní sezonu. Sólistou večera bude charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski. Orchestr povede jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume.

ima-1329.jpg

32. sezona nabízí jak chuť hudebního domova, tak i vůně dalekých krajů, a právě tato dramaturgická linka se promítne i do první části zahajovacího koncertu. Úvod večera patří předehře k Mozartově opeře Kouzelná flétna, jejíž volba není náhodná – nejenže je výrazem úcty k Mozartovi, jehož tvorba je orchestru dlouhodobě blízká, ale zároveň, díky své inspiraci staroegyptskou symbolikou předjímá charakter následujícího díla.

Středobodem první poloviny programu je Klavírní koncert č. 5 F dur „Egyptský“ Camilla Saint-Saënse, v němž se odráží skladatelova láska k cestování a fascinace neevropskými hudebními idiomy. Sólistou večera bude hvězdný makedonský klavírista Simon Trpčeski, pro nějž je spojení technické virtuozity a výrazové hloubky charakteristickým znakem interpretačního projevu.

a3f690b3-032-simon-trpceski-photo-c-b-ealovega-kulturop-edited.jpg

Druhá polovina koncertu je zasvěcena dialogu dvou hudebních velikánů – Josepha Haydna a Franze Schuberta. Propojuje je nejen časová návaznost a geografická blízkost, ale i určitý filosofický étos. Koncertní blok otevírá orchestrální úvod „Znázornění chaosu“ z Haydnova oratoria Stvoření světa. Právě tato část oratoria se stává přirozenou předehrou k následující Schubertově Symfonii č. 4 c moll „Tragické“. Její pomalý úvod nese stopy inspirace Haydnovým dílem i Beethovenovou symfonickou estetikou.

„Ani po více jak třiceti letech existence orchestru nezapomínáme na zakladatelský odkaz Jiřího Bělohlávka, proto v repertoáru orchestrálního cyklu nechybí skladby vídeňských klasiků Haydna, Mozarta, Beethovena, ani orchestrem milovaní romantičtí autoři Schumann, Mendelssohn a Brahms,“ představuje 32. sezonu ředitelka orchestru Kateřina Kalistová. „Prague Philharmonia však s radostí zařazuje na svůj program i díla mladší generace skladatelů, která v této sezoně zastoupí například Benjamin Britten či Francis Poulenc. Těšit se můžeme i na novátorskou tvorbu, například zvukově atmosférické dílo pro smyčcový orchestr skladatele a dirigenta Oscara Jockela,“ doplňuje Kateřina Kalistová.

ima-1318.jpg

O Prague Philharmonia

V roce 1994 vznikl díky společné iniciativě Jiřího Bělohlávka a skupiny mladých talentovaných hudebníků generační orchestr plný energie a lásky k hudbě – Pražská komorní filharmonie. Repertoár orchestru sahá od klasicismu přes romantismus až po současnou hudbu. Ačkoli je ansámbl odkojen komorním způsobem hry a precizním přístupem (odkaz Jiřího Bělohlávka), za 32 let své existence vyrostl ve flexibilní symfonický orchestr, schopný špičkově interpretovat širokou škálu děl. Jiří Bělohlávek vtiskl orchestru mezinárodní přesah. Od roku 2015 je v čele orchestru francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími světovými festivaly, jako např. BBC Proms, Dresdner Musikfestspiele nebo Pražské jaro a sály jako např. Musikverein ve Vídni, Davies Symphony Hall v San Francisku nebo Suntory Hall v Tokiu. Od svých počátků byl orchestr oslovován nejvýznamnějšími světovými sólisty (Luciano Pavarotti, Mischa Maisky, Macima Vengerova, Jonas Kaufmann, aj.), spolupracuje také s výraznou generací mladých světových umělců (Oscar Jockel, Pene Pati, Jonathan Tetelman, Bomsori Kim, aj.) Na svém kontě má více než 90 kompaktních disků pro prestižní světová i domácí hudební vydavatelství.

Prague Philharmonia se i v této sezoně hlásí k roli živého interpretačního organismu, který přináší veřejnosti promyšlené hudební koncepce a zároveň si udržuje svou uměleckou autonomii. Jako orchestr bez státního zřizovatele rozvíjí dlouhodobé umělecké i vzdělávací projekty, publikační činnost a uchovává si vysoký interpretační standard díky podpoře svých partnerů a mecenášů.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Okupace Československa 1968 vojsky Varšavské smlouvy očima zahraničních médií, vlád a institucí i promítání Vln Jiřího Mádla: 21.8. na Výstavišti

NeverMore68 Na Výstavišti – festival o svobodě a pravdě přináší diskuse, výstavy a zejména fakta a příběhy z doby, která nesmí být nikdy zapomenuta.

Drsná Ostrava, jemná poezie. Nohavicův životní film jde do kin

Jaromír Nohavica složil svůj první protestsong už v patnácti – a samozřejmě o Ostravě. Právě silný vztah k drsnému městu, které ho formovalo, je hlavním motivem nově zveřejněného videa z chystaného dokumentu Jarek. Celovečerní snímek o nejslavnějším českém písničkáři Jarkovi Nohavicovi vstoupí do kin už 28. srpna a promítat se bude i v letních kinech.
Reklama
reklama

VETŘELEC: ZEMĚ

Vetřelec: Země přistane na obrazovkách už letos v srpnu a slibuje návrat ke kořenům legendární sci-fi hororové série. Osmidílný seriál od FX a Hulu, který v Česku uvede Disney+, se odehrává v roce 2120 – tedy dvě dekády po událostech Promethea a Covenantu a jen dva roky před kultovním filmem Vetřelec z roku 1979. Seriál by tak měl sloužit jako most mezi zmíněnými filmy.

Zemanův Čarodějův učeň míří na podzimní turné!

Po úspěšných a vyprodaných projekcích v pražském Rudolfinu se na turné po českých městech vydává ČARODĚJŮV UČEŇ – jedinečný projekt propojující filmovou projekci, koncert symfonického orchestru a živý přednes špičkových herců. V listopadu 2025 ožije tento legendární animovaný film na pódiích v Brně, Plzni, Ostravě, Hradci Králové a Českých Budějovicích!

EMPATHIC FILM FESTIVAL SE VRACÍ DO TÁBORA

Druhý ročník Empathic Film Festivalu se uskuteční od 18. do 20. září 2025 v táborském kině Svět. Festival zahájí novinka české filmové tvorby Pod Parou, kterou uvedou i herci a tvůrci filmu osobně.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.