Jedinečný koncert, který se uskuteční v rámci Mezinárodního Shakuhachi Festivalu v Praze 2025, nabídne unikátní příležitost slyšet japonskou hudbu.
The Shakuhachi 5, tvořený pěti vynikajícími hráči shakuhachi – Akihitem Obamou, Kizanem Kawamurou, Reisonem Kurodou, Akihisou Kominatem a Kenichim Tajimou – představí širokou paletu japonských hudebních tradic a experimentů. Každý z těchto mistrů pochází z jiného směru a školy shakuhachi, což vnáší do ansámblových skladeb bohatství a hloubku.V japonské hudbě je zásadní koncept MA, což označuje nejen fyzický prostor mezi hráči a posluchači, ale také prostor v hudebním vyjádření. Tento „prázdný prostor“, který je tak důležitý pro vnímání hudby, je klíčovým elementem, který utváří atmosféru a dynamiku každého hudebního díla. Soubor The Shakuhachi 5 mistrně pracuje s tímto prostorem, čímž vytváří jedinečné kompozice, které umožňují posluchačům vnímat nejen zvuky, ale i ticho, které mezi nimi existuje.Na koncertě zazní skladby, které byly napsány na objednávku The Shakuhachi 5, představující mezinárodně uznávané autory, jejichž díla jsou v Česku spíše výjimečně uváděna. Tento program nabízí fascinující pohled na současnou japonskou hudbu, která spojuje tradiční nástroje a moderní kompoziční techniky.Součástí večera bude také nová audiovizuální skladba Miroslava Srnky a filmaře Marka Matviji, vytvořená speciálně pro The Shakuhachi 5. Skladba, inspirovaná dřevotisky Ukiyo-e z kolekcí Národní galerie v Praze, přenese posluchače do světa japonského umění a jeho spojení s hudbou. Tento projekt je součástí širšího mezinárodního cyklu, který zahrnuje nové audiovizuální dílo v New Yorku, Tokiu a Praze.The Shakuhachi 5 je soubor, který od svého vzniku vzbuzuje pozornost japonských hudebních kritiků. Jeho cílem je nejen prozkoumávat hranice shakuhachi, ale také spolupracovat s předními skladateli, kteří reprezentují japonskou hudbu na mezinárodní scéně. Tento koncert je příležitostí zažít moderní japonskou hudbu, která se neustále vyvíjí a zároveň zůstává v hlubokém dialogu s tradicí.