Střední třída je dnes nabitá vynikajícími auty a propracovat se na její vrchol není ani pro automobilky věhlasných značek nic snadného. Mazda 6 patří na špici, a to jak po stránce designu, tak po stránce jízdní. Mazda 6 se už na našich silnicích pohybuje nějaký ten pátek, proto není její design potřeba nijak zvlášť představovat. Dnes se na pohledného Japonce podíváme v prodloužené karoserii kombi, kterému Mazda říká Wagon. Dobrou zprávou je, že i v prodloužené verzi vypadá Mazda6 výborně a velký kufr neubírá nic z jejího sportovního vzezření.
Rodinné kombi Mazda6 patří mezi ty menší zástupce současné střední třídy, to ale neznamená, že by poskytovala málo místa posádce. Čtveřice cestujících se sveze ve značném pohodlí: přední sedačky poskytují slušný standard kvality a dostatečné boční vedení, strádat nebudou ani dlouháni na zadních sedačkách ? ti mají před koleny, ale i nad hlavou dost a dost místa. A když už máme v testu kombi, je namístě pochválit velký zavazadlový prostor, do kterého se vejde 519 litrů nákladu, a který po sklopení zadních sedaček (dělených v poměru 60:40) naroste až na 1751 litrů s rovnou plochou dna. Navíc je přístupný širokými pátými dveřmi, které kryje komplikovaný, ale funkční kryt zavazadlového prostoru, a nakládací hrana je v rovině s nárazníkem. Pravdou ale je, že 519 litrů kombi je o pouhých 9 litrů víc, než nabízí ?méně praktický? liftback, takže výborná přístupnost zůstává jedinou výhodou prodloužené verze. Proto je potřeba zvážit, nakolik prostornější karoserii vůbec využijeme. Jelikož Mazda nabízí svojí šestku hned v trojím provedení (jako sedan, liftback a kombi), z nabídky si vybere snad každý.
Kvalita a POŘÁDEK Po usazení za volant se ocitáme v dobře působícím prostředí elegantních, i když trochu konzervativnějších tvarů. Ne každému se musí zamlouvat tmavotmavá kombinace přístrojovky, sedaček a čalounění, proto Mazda přidává několik stříbrných dekorů, které interiér skvěle prosvětlují. Přístrojová deska je sestavena z kvalitních měkčených plastů, a nutno podotknout, že působí o několik řádů hodnotněji, než v menší Mazdě 3. Řidiče, odkojené německými auty, zaujme relativně úzký věnec volantu, rychle si na něj ale zvyknou. Mazda si zakládá na logice a intuitivním rozložení ovládacích prvků na volantu a přístrojové desce, což je znát po pár minutách jízdy. Příjemnou novinkou je zvyšující bezpečnost: systém RVM, tedy systém monitorování mrtvých úhlů (Rear Vehicle Monitoring System), který tady funguje podobně, jako BLIS u Volva. V zorném poli u zpětného zrcátka hlídá oranžová kontrolka mrtvý úhel, a rozsvítí se, pokud je v něm auto, nebo pokud zapnete blinkr a hrozí střet. RVM vás varuje i akusticky.
Ten nejsilnější Nový dieselový čtyřválec 2.2 MZR-CZ je k dispozici ve třech výkonových verzích: 129 koní, 163 koní a 180 koní. My jsme měli k dispozici ten nejsilnější, jehož stoosmdesátihlavé stádo se nachází ve 3500 otáčkách v minutě. Ještě důležitější je ale maximum točivého momentu 400 Nm, které najdeme nízko, mezi 1800 až 3000 ot/min, což praxe potvrdila: agregát ochotně zrychluje od nízkých otáček a v celém jejich spektru má dost síly. Z nuly na stovku zrychlí 1,5 tuny vážící kombi za 8,7 sekundy a jeho maximální rychlost se pohybuje někde kolem 220 km/h, což jsou po většinu jízdy víc než dostatečné rezervy. Výborný motor perfektně souzní s dokonale jistým podvozkem, který s přehledem zvládá dlouhé dálniční úseky i klikaté okresky. Na okresce Mazda 6 potěší nízko položenou sedačkou řidiče a dokonale přesným řazením, a na dálnici nemá problém s dlouhodobou cestovní rychlostí kolem 190 km/h.
Bohatá nabídka A kolik to všechno stojí? Díky sedmi motorům, pěti výbavám a třem karoseriím je rozptyl nabídky poměrně velký. Mazda 6 sedan se nabízí od přibližně půl milionu korun v základní verzi. Přesný ceník lze zamozřejmě najít na internetu nebo u prodejce. Bohatá základní výbava nejlevnější verze CE obsahuje např. 6x airbag, elektronické systémy ABS, EBD, EBA, TCS, DSC, ESS, což není v této třídě úplně běžné. Vše podstatné tedy najdete do střední výbavy TE Plus. Ta přidává navíc sledování jízdních pruhů RVM, bi-xenony, audiosystém Bose, přední a zadní parkovací senzory apod. Výbavy GTA a GTA jsou pro fajnšmekry.
Vybere si každý Mazda 6 je povedené rodinné auto, které uspokojí i náročnější řidiče. Vybrat si z široké nabídky motorů a výbav může skoro každý, a podle našeho soudu (přinejmenším v případě nafty) neudělá chybu.
MAZDA 6 WA GON 2.2 MZR -CD 180k GTA Objem motoru 2183 ccm Maximální výkon 132 kW / 180 k při 3500 ot/min Maximální točivý moment 400 Nm při 1800 ot/min Převodovka šestistupňová manuální Maximální rychlost 216 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,7 s Udávaná spotřeba město / mimo město / kombinovaná 6,9 / 4,5 / 5,4 l/100 km Provozní hmotnost 1575 kg Délka / šířka / výška 4785 / 1795 (bez zrcátek) / 1490 mm Rozvor 2725 mm Zavazadelník / po sklopení 519 / 1751 l Norma EURO V