20. listopadu 2025, svátek má Nikola
Bronislav Kotiš: Dva úplně nazí muži jsou víc než jen komedie

Bronislav Kotiš: Dva úplně nazí muži jsou víc než jen komedie

Nově uváděnou inscenaci Dva úplně nazí muži podle stejnojmenné hry Sébastiena Thiéryho interpretuje a režíruje Filip Renč. A do hlavní role majitele advokátní kanceláře Alaina Kramera obsadil zkušeného divadelního a filmového herce Bronislava Kotiše, kterého tak s odstupem několika desetiletí čeká obnovená premiéra na kladenské scéně. Jak se na ni připravuje?

banner-dva-uplne-nazi-muzi-1920x1080px-update-scaled_1.jpg

S postavou Alaina Kramera už žijete pár týdnů. Jaký je? Stylizoval jste se někdy do podobné role?

Já vlastně ani nevím. Určitě jsem se několikrát stylizoval do postav, které byly homosexuálové, jenže my u Alaina Kramera vlastně pořádně nevíme, jestli jím je, nebo není. Je to dost nejednoznačné. V tomto ohledu se jiné postavě nepodobá, a i pro mě to je nová zkušenost. 

Je právě fakt, že o hlavní postavě moc nevíme, tím, co je na hře lákavé?

Určitě. To je na té komedii velmi zvláštní. Nebo si to aspoň myslím z toho, jak jsme se o postavě Alaina Kramera bavili s režisérem Filipem Renčem. Ani my vlastně přesně nevíme, jaký ten člověk je. I proto není možné tuhle na první pohled přímočaře vyhlížející hru hrát prvoplánově. Mohla by to být právě nejistota kolem hlavní postavy, která diváky zaujme. 

Nakolik bude výsledný Alain Kramer zhmotněním představy režiséra Renče a kolik iniciativy do něj vloží herec Kotiš?

Od obou bude mít něco. Je to společná práce, takže já naslouchám Filipovi, ale také mu sám některé věci nabízím. On pak vyhodnocuje, co z toho využít, a co ne. Jsem rád, že mě nestylizuje do své představy a nechává mě hledat si k postavě vlastní cestu. 

Filip Renč o vás řekl, že jste poctivý herecký dříč se smyslem pro humor. Jaký je on režisér?

Benevolentní. V každém případě je to velké jméno, Filipa Renče všichni znají. Společně jsme v Hudebním divadle Karlín pracovali na pohádce Zlatovláska. Překvapilo mě, že si mě přizval do činoherní komedie a jsem za to rád. Je poměrně tichý, neprosazuje své názory za každou cenu. Jsou režiséři, kteří řeknou, že to bude takhle a takhle, tím to hasne. Tady je ale prostor pro diskusi, o to je spolupráce příjemnější. Není tady žádné vnitřní pnutí… Zatím. (smích) Já bych se totiž měl líp naučit text. Šel jsem do toho trošku neprozřetelně, protože jsem si neuvědomil, kolik mě čeká repríz her, které jsem nehrál půl roku, některé i rok. Najednou je musím všechny oprášit, a do toho zkouším tady. Hodně přejíždím a není to se mnou jednoduché. Ale zatím mi to tady naštěstí tolerují. A chtěl bych na tomto místě vyzdvihnout inspicientku Ivetku, která napovídá, protože bez ní by vůbec nebylo možné, abychom zkoušeli. Té bych dal Thalii za napovídání. 

Působíte z větší části v muzikálových titulek a převážně v Praze. Co bylo argumentem pro spolupráci s Městským divadlem Kladno?

Když mi paní produkční Šimáčková volala, zajásal jsem, protože já tady na Kladně jako student hudebně dramatického oddělení konzervatoře hrál. Mám dojem, a nejsem si tím jistý, že to bylo Kdyby tisíc klarinetů. Zajímavé je, že si přesně nevybavím titul, ale mám před očima ten prostor. Když jsem se s někým o kladenském divadle bavil, dovedl jsem si představit, jak to tady vypadá. Od té doby ale divadlo prošlo modernizací a z toho prostoru teď mám trochu jiný pocit. 

Jak se tedy těšíte na v podstatě obnovenou premiéru před kladenským publikem?

Já se netěším vůbec! (smích) Když jste někde nový, tak jste pod dvojnásobným dohledem lidí. Ti jsou tady zvyklí na svůj soubor, který tady mají léta. Tak uvidíme, jestli je tenhle týpek něčím zaujme. 

Vaše první postava rozhodně nebude plochá. Našel jste v Alainu Kramerovi něco, v čem by se vám podobal?

Já si myslím, že Kramer je tak trochu citlivka. Má sice dobré zaměstnání, je bohatý – to tedy není můj případ – ale je to ve skutečnosti zranitelný a velmi citlivý člověk. Takže když se mu stane, že se ráno probudí a vidí kolem sebe něco, na co není zvyklý, je z toho trošku mimo. Alain Kramer lpí na pořádku a nemá rád změny. A to je něco, co máme společné. Také mám rád, když mají věci svůj pořádek, vyhovuje mi předvídatelnost a jistota. 

Hra se jmenuje Dva úplně nazí muži. Jak moc doslovný ten název je?

Úplně. Měli jsme nabídku, že bychom pod prostěradly, která máme na sobě, měli nějaké suspenzory, které by dané partie překrývaly. Přišlo nám to nepřirozené, proto jsme se rozhodli jít bez nich. Samozřejmě v našem postkřesťanském světe nechceme ukazovat své nádobíčko, takže se snažíme zahrát to rychle tak, aby něco vidět bylo, ale ne všechno. Není to otevřená nahota, jakou jsem viděl v jiných představeních, tady není celkové odhalení součástí plánu. 

Vzhledem k povaze hry je extrémně důležitá chemie mezi dvěma hlavními postavami. Jak funguje spolupráce s Michalem Maléřem? 

Je dobré, že Michal mě do ničeho nenutí a já zase nenutím jeho. V tomto jsme si dost podobní. Jsme takoví, že si vzájemně necháváme volnost a přizpůsobujeme se navzájem, není problém cokoliv vykomunikovat. Je to pohodová přátelská spolupráce. Žádné drámo.

Proč by měli diváci na Dva úplně nahé muže přijít?

Je to francouzská konverzační komedie s absurdními výměnami názorů, ale já osobně se v některých pasážích ptám sám sebe, jestli tohle je vlastně k smíchu… (smích) A vidíte, směji se tomu. Je tam silná psychologická linka a možná to je i tak trochu detektivka. Tak to aspoň vnímám já, třeba by se mnou někdo nesouhlasil. Nechci prozrazovat více těm, kdo hru neznají. Jen zopakuji, že není možné ji hrát prvoplánově. Každý si z ní odnese něco. 

vizual-dva-uplne-nazi-muzi_1.jpg

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

JOSEF ŠÍMA SE VRACÍ DO ZÁPADOČESKÉ GALERIE V PLZNI

Po téměř šedesáti letech se do výstavních síní ZČG vrací jedna z nejvýznamnějších osobností evropského moderního malířství – Josef Šíma (1891–1971)

STRANGER THINGS (5. SÉRIE)

Pátá řada se chystá uzavřít epickou ságu maloměsta Hawkins, kdy otevřené trhliny v realitě rozpoutají hrůzu a parta mladých hrdinů se vydává na jediný jasný cílový úkol – najít a zabít ďábelského Vecna. Už samotné téma navýsost klasické: poslední bitva, konečné rozuzlení, vyšší sázky. Karanténa města, armádní zásah a lov na jednu z nejzranitelnějších postav – Jedenáctka – dodávají sérii vážnost, dospělost a pocit větší hrozby než kdy dříve.

PŘÍŘEZ NOVINEK DIVADLA V ŘEZNICKÉ!

Jedno z nejmenších pražských divadel s neopakovatelnou neformální atmosférou vyŘEZalo do svého repertoáru další titul. Vraťte nám Sofii Lorenovou je křehká magická komedie s citlivým odkazem do 60. let minulého století.

PŘÍBĚH PRAŽSKÉHO HRADU

Expozice Příběh Pražského hradu připomíná tisíciletou historii místa, v němž se utvářely dějiny české státnosti, a to skrze originální předměty ze sbírek Pražského hradu, příběhy lidí, kteří zde působili, i interaktivní program. Expozice byla otevřena v roce 2004 v prostorách gotického podlaží Starého královského paláce. Zahrnuje také dětský program, který zábavnou formou přibližuje historii hradního areálu i nejmenším návštěvníkům.

V KLADENSKÉM DIVADLE JSEM SPOKOJENÝ, ŘÍKÁ HEREC KOCEK A LÁKÁ NA BROADWAYSKÝ MUZIKÁL

Do povědomí širšího obecenstva vstoupil jako Adam Anenský v seriálu Sex O'Clock, zakrátko ho uvidíme coby spartakiádního vraha Straku v pokračování série Metoda Markovič. Mladičký herec Maximilián Kocek ale kariérní průlom zažívá i na divadelních prknech. V Kladně teď září v hlavní roli Broadwayí protřelého muzikálu Malý krámek hrůz. „Těžko jsem si mohl přát lepší příležitost se po maturitě na konzervatoři vyhrát,“ říká o svém kladenském angažmá dvacetiletý talent.

KATEŘINA KARHÁNKOVÁ

Vystudovala katedru animace na pražské FAMU, během studií absolvovala stáž na Bergen Academy of Art and Design v Norsku. Její autorské filmy Nový druh (2013) a Plody mraků (2017) získaly nespočet domácích i mezinárodních ocenění – z nich nejprestižnější je cena ECFA Short Film Award, která jí byla udělena v rámci Berlinale 2019 pro nejlepší evropský krátký film pro děti. Spolu s Alexandrou Májovou napsala a režírovala animovaný seriál Mlsné medvědí příběhy (2020, později uveden do kin také jako celovečerní film či vydán jako kniha a kuchařka pro děti), který vznikl ve čtyřstranné mezinárodní koprodukci. Nyní nás v kinech seznámí s Bubákem.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.