Soubor prací nazvaný Kabuki (2022–2023) vznikal v posledních měsících přímo pro výstavu v Galerii Smečky. Název souboru odkazuje ke stylizované japonské jevištní tvorbě, kterou doprovázely výrazné masky. Ty kromě jiného zakrývaly skutečnost, že zde muži hrají také ženské role. Stejně vyznívají rovněž Houdkovy práce: „V Kabuki používám masky s abstraktním geometrickým „tělem“ a s různými částmi těla, většinou jenom rukama a nohama. Je to jakýsi hybridní bezpohlavní útvar, který pořád prožívá svoji tělesnost. Masky se snažím metaforicky zasazovat do dnešní doby, která klade důraz na autonomii a vlastní jedinečnost. Přitom si uvědomuji překážku lidského „já“, jež má několik vrstev a používá různé „masky“, které nám umožňuji skrýt pravou podstatu naší osobnosti,“ vysvětluje Houdek.
Výstava Parabola představuje tyto nové práce spolu se staršími poprvé ve společném prostoru, a proto i v nově vznikajících vztazích a souvislostech. Nalezneme zde několik rozsáhlých cyklů na plátně i na papíře, jež se navzájem překrývají a doplňují. Prostor galerie v jedné části zaplňují výrazné barvy a expresivní podoby masek, aby je v jiné vystřídala tlumená, tónovaná barevnost pláten s kolážemi odkazujícími k tvorbě tradičních umělců a umělkyň evropské koláže 20. století. Houdek se netají svým obdivem k artificialismu, jehož představitelé projevovali zájem o nevědomé psychické procesy a psychoanalýzu. Není náhodou, že mezi ně patří Marie Čermínová zvaná Toyen i Jindřich Štyrský, kteří jsou zastoupeni ve sbírce koláží Pražské plynárenské, která umožnila i vznik této výstavy.
O autorovi
Vladimír Houdek (*1984) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru malířství II u Vladimíra Skrepla. Věnuje se klasické malbě, videu, koláži a experimentům s nimi. Vytváří nové vizuální formy navazující na modernistické a postmodernistické koncepty. Častým motivem jeho obrazů je kruh, který funguje jako prostředek obsahové výpovědi napříč jeho dílem. V roce 2010 se stal laureátem 4. ročníku Ceny kritiky pro mladou malbu, v roce 2012 laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Vedle významných českých institucí prezentoval své práce například v berlínské Schleicher/Lange, budapešťské Trafo Gallery nebo v Národním muzeu současného umění v Bukurešti. Je zastoupen v řadě domácích i zahraničních sbírek.
Galerie Smečky a firemní sbírka Pražské plynárenské
Galerie Smečky se výstavní činnosti věnuje již od roku 2005 a tematicky se zaměřuje především na českou koláž. Společnost Pražská plynárenská, která umožňuje provoz Galerie, vlastní největší kolekci české koláže čítající více než 550 děl. Ve sbírce jsou zastoupeni všichni významní čeští autoři a autorky, kteří se médiu koláže ve 20. století věnovali. Jádro sbírky předválečné avantgardy tvoří práce Toyen, Jindřicha Štyrského či Adolfa Hoffmeistera, poválečnou tvorbu reprezentují díla Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Jana Koblasy, Libora Fáry, Květy Pacovské či Karla Trinkewitze.
Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1 – Nové Město
Otevřeno úterý–sobota, 11:00–18:00
Tel: 222 210 268, galerie.smecky@ppas.cz