14. listopadu 2025, svátek má Sáva
KATEŘINA KARHÁNKOVÁ

KATEŘINA KARHÁNKOVÁ

Vystudovala katedru animace na pražské FAMU, během studií absolvovala stáž na Bergen Academy of Art and Design v Norsku. Její autorské filmy Nový druh (2013) a Plody mraků (2017) získaly nespočet domácích i mezinárodních ocenění – z nich nejprestižnější je cena ECFA Short Film Award, která jí byla udělena v rámci Berlinale 2019 pro nejlepší evropský krátký film pro děti. Spolu s Alexandrou Májovou napsala a režírovala animovaný seriál Mlsné medvědí příběhy (2020, později uveden do kin také jako celovečerní film či vydán jako kniha a kuchařka pro děti), který vznikl ve čtyřstranné mezinárodní koprodukci. Nyní nás v kinech seznámí s Bubákem.

O vývoji projektu

Nápad se zrodil díky Štěpánce Ansorge, která scénář pro film napsala a oslovila s ním i režiséra Tomáše Pavlíčka. Ten následně oslovil mne, abych mu ve filmu pomohla realizovat animovanou postavu. Nakonec se rozhodl se mnou film spolurežírovat a tak jsme byli u přípravy od začátku oba. Vymysleli jsme jak pracovat ve filmu s bubákem a já vymýšlela, jak by měl bubák vypadat. Zkoušeli jsme nejdříve cestu 3D technologie, ale odklonili jsme se od ní a s radostí se vrhli do výzev stop motion animace. Vymýšleli jsme, kolik toho bubáka ve filmu chceme ukázat a shodli jsme se na tom, že čím déle nebude spatřen, tím lépe.

O žánru rodinného snímku

Rozhodla jsem se mé režijní působení zasvětit dětskému publiku, takže je pro mne žánr rodinného snímku ideálním zacílením, kdy hledáte jak oslovit nejen děti, ale i jejich rodiče, a vyvolat v nich určité pochopení k úskalím dětství.

O našich bubácích

Já se v dětství nebála bubáků, ale duchů. Věřila jsem, že v našem panelákovém bytu straší a spát jsem chodila zásadně s baterkou.

O spolupráci s režisérem Tomášem Pavlíčkem, o rozdělení rolí a o samotném natáčení

Do natáčení jsme s Tomášem řešili většinu věcí dohromady, ale na natáčení a v postprodukci jsme si role rozdělili. Tomáš byl zodpovědný za hranou režii, já za všechny scény s filmovými triky a animací. Řešila jsem spolu s Gabrielou Hloz, jak bude vypadat bubák, jak k němu přistoupit na scéně, jak tyto scény záběrovat, kde se co „opatlá“ od slizu, jaké můry budou létat vzduchem a měla jsem celkově větší vliv na scénografii a kostýmy. Tomáš měl poslední slovo u střihu a já měla na starost hudbu a zvukovou složku filmu obecně. Všechno se vzájemně prolíná samozřejmě, konzultovali jsme obojí, ale takto jsme si role rozdělili.

O vizuální a výtvarné podobě bubáka

Strašně moc mě baví zasazovat cokoliv nereálného do reality. Takže mít v reálném bytě animovaného bubáka a vymyslet to tak, aby byl součástí reality, byl splněný sen. Se zvolenou technologií stop motion animace – tedy animace snímané kamerou okénko po okénku – přišla nejprve idea použít k animování plastelínu. Její povrch se mi ale zdál příliš primitivní a při vložení postavy do reálného prostředí mi bylo okamžitě jasné, že jde o plastelínu a bubák by v sobě neskrýval žádné tajemství. Rozhodla jsem se proto plastelínovou loutku potáhnout vrstvou “inteligentní plastelíny", která teče. Když jsem tento nápad oznámila, byli všichni zprvu poněkud vyděšeni, protože pokud animujete stop motion animací, žádný z materiálů se nehýbe, je to žádoucí ba přímo nutné. Já ale chtěla po animátorovi, aby zatímco animuje loutku, ještě počítal s tím, že její povrch bude stékat. Tedy aby animoval její fáze ve stejném časovém rozestupu tak, aby pohyb stékání jejího povrchu působil při puštění animace plynule. Tohoto nelehkého úkolu se nakonec s radostí chopil Vojtěch Kiss a prozradím, že nejdelší záběr animoval dvanáct hodin. Vojta by mě možná opravil, že to bylo i o něco déle, ale Vojta mě neopraví, protože je skromný muž. Stékající sliz nám poskytl i spoustu možností přímo na place, kde jsme v některých záběrech používali loutku voděnou loutkoherci. Současně jsme slizem mohli byt krásně zapatlat.

Vedoucí postprodukce Petr Babinec byl v mnohém můj spojenec, když mě celý tento šílený nápad nechal zrealizovat. Velký dík patří také legendě trikového filmu Borisovi Masníkovi, který s námi projekt konzultoval. Nechtěla jsem, aby měl bubák mrtvé oči, ale aby divák při pohledu do nich uvěřil, že jsou to oči živého tvora. Vyrobili je pro nás ve studiu Divize Animace a pilovali je tak dlouho, dokud jsem nebyla spokojená. Posledním nelehkým úkolem bylo najít zvukový projev bubáka. V tomto ohledu jsem měla opět úžasné spojence ve zvukařích Janu Richtrovi a Petru Kolevovi, kteří bubáčí zvukový projev tvořili. Velmi nám v tom pomohl herec David Novotný, když se nechal na tři hodiny zavřít do malé místnosti a vyluzoval roztodivné zvuky. Jak výsledek dopadl, posoudí diváci sami. 

O poselství filmu Bubák

Film je o překonání strachu být sám sebou. Je o tom, že pokud nebudeme překonávat strach z očekávání ostatních, strach z přijetí, strach z bubáků pod postelí, nebudeme jako lidé růst a možná ani nemůžeme být šťastní a spokojení sami se sebou. Zároveň je krásné moct jít na horor a vědět, že se nemusíte bát, a to vše přesně Bubák nabízí.

 

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

ZLÍN: MĚSTO, KTERÉ SPOJUJE ARCHITEKTURU, PŘÍRODU I ZÁŽITKY

Zlín je město, které překvapí svou rozmanitostí. Funkcionalistická architektura, bohatá historie, okolní příroda i nečekaná místa lákají návštěvníky nejen z České republiky. Najdete zde nejkrásnější zoologickou zahradu v Česku, první mrakodrap s pojízdnou kanceláří, největší sbírku obuvi i interaktivní muzeum map, které nadchne děti i dospělé.

Saxofrancis: Psychiatr ve dne, DJ v noci. Obě jeho hemisféry jedou naplno.

Ve dne naslouchá duším v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN), v noci roztáčí dav. Mudr. František Šalanda — psychiatr, DJ SaxoFrancis a hudební alter ego John Sarkander. Propojuje energii DJingu s vášní saxofonu. Absolvent pardubické konzervatoře se nebojí experimentovat a překračovat hranice žánrů, spojuje živou hru s elektronikou a jeho jméno zní i na prestižních pódiích. Vystupoval ve dvou klubech světové TOP15 — Papaya (#6) a Noa (#13) na ikonické Zrće Beach v Chorvatsku — a koncertuje po celé Evropě: Polsko, Maďarsko, Španělsko, Německo, Rakousko, Itálie a další. Svou cestu začal v roce 2017 v soutěži DJ No1 TV Óčko, první dveře otevřel pražským Duplexem a dnes patří mezi nejoriginálnější performery české klubové scény. Na začátku října složil kmenovou zkoušku z psychiatrie a už v polovině listopadu ho čeká vystoupení ve Francii, v Marseille. Rytmem žije každý den.

Advent bez stresu, davů a kýče: Holešovická tržnice zve na vánoční trhy, zimní kino i svařák pod širým nebem

Zapomeňte letos na tlačenice v ulicích a předvánoční shon. Adventní čas si můžete vychutnat pomalu a v klidu, s hrnkem voňavého svařáku v ruce, ve společnosti přátel a rodiny, mezi originálními dárky. Holešovická tržnice zve od 27. listopadu do 22. prosince na tradiční Adventní trhy, které i letos nabídnou pohodovou atmosféru, zimní kino Svařák a film pod širým nebem, Ježíškovu poštu pro děti, lahodné nákupy v Hale 22 i čerstvé vánoční kapry a stromečky bez obalu. A pozor – milovníkům masa nejvyšší kvality by neměla ujít unikátní akce Ambiente Group Den řezníků!

Zápisy jsou nově už v lednu, bude více času dohnat případné nedostatky

Zápisy do prvních tříd budou nově už od poloviny ledna, tedy zhruba o tři měsíce dříve než v posledních letech. Odborníci si od změny slibují, že se podaří dříve podchytit případné problémy, které děti mohou mít. Rodiče tak s dětmi budou mít více času případné nedostatky dohnat. Podle lékařky a autorky vzdělávacích knih Jany Martincové mnozí rodiče ale netuší, že by s předškolními dětmi měli dělat domácí přípravu. Ze zkušeností učitelek v prvních třídách vyplývá, že mnohé děti mají i po nástupu do školy problémy s výslovností, některé jsou také nesamostatné, nesoustředěné a mají nižší fyzickou zdatnost.

Výstava BODY WORLDS v Praze: vydejte se za tajemstvím dlouhověkosti a zdravého životního stylu

Výstava lidského těla BODY WORLDS, vytvořená německým anatomem a vynálezcem metody plastinace Guntherem von Hagensem, je od 10. října otevřena v OC Westfield Chodov v Praze. Expozicí provázejí speciálně vyškolení studenti medicíny, kteří nabízí unikátní vhled nejen do fungování lidského těla, ale třeba i do principů zdravého životního stylu a zdravého stárnutí.

Nadělte blízkým Divadlo Ungelt! Nabízí nové předplatné, dárkové poukazy i Letní scénu 2026.

Divadlo Ungelt vstoupí do roku 2026 s bohatou nabídkou, která potěší všechny milovníky komorního divadla. Na první měsíce nového roku připravilo dva bohaté předplatitelské balíčky DU–3 a DU–4, které nabídnou směs divácky oblíbených titulů i jednu novinku.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.