18. září 2025, svátek má Kryštof
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

ZRCADLO PŘÍRODY A NAŠE ODPOVĚDNOST

Každé zvíře si zaslouží svobodu a důstojný život. Organizace Svoboda zvířat pomáhá chránit jejich práva, upozorňovat na utrpení a inspirovat lidi k odpovědnému a laskavému přístupu k tvorům kolem nás. Ukazuje, jak malé i větší kroky mohou přinést radost a klid do jejich života. Pojďte s námi nahlédnout do světa, kde vlídnost a respekt k nim nejsou jen slova, ale každodenní praxe. O svých zkušenostech a pohledu na ochranu zvířat jsme si povídali s Mgr. Barborou Bartuškovou Večlovou, předsedkyní organizace.

Bricks: restaurace s historií i výhledem

Na malebném břehu Vltavy, jen pár kroků od Karlova mostu i Pražského hradu, se nachází restaurace s nezaměnitelnou atmosférou Bricks restaurant – Hergetova Cihelna. Vychutnáte si zde Prahu z unikátní perspektivy!

U Tří Zlatých Hvězd – kouzelné místo pro vánoční večírky v srdci Prahy

Restaurace U Tří Zlatých Hvězd na Malostranském náměstí patří mezi nejzajímavější místa v centru Prahy, která jsou ideální pro uspořádání vánočních večírků i soukromých oslav. Spojuje historické kouzlo Malé Strany s moderním servisem a bohatou nabídkou zábavy.

Pec pod Sněžkou: Stylové místo pro firemní setkání, teambuilding i relax

Když se propojí pracovní soustředění s horským klidem a dobrým jídlem, vzniká ideální prostor pro firemní akce, které mají skutečný smysl. Pec pod Sněžkou nabízí rozmanité možnosti pro teambuildingy, školení, workshopy i neformální setkání – a to v ubytovacích a gastronomických provozech, které myslí na každý detail

Kde se rodí budoucnost? V prostorách TechToweru v Plzni

TechTower je proměněný komplex bývalého pivovaru Světovar, který dnes patří mezi nejmodernější technologická centra v České republice. Otevřen byl 1. února 2023 a už v den slavnostního zahájení byly obsazeny téměř čtyři pětiny jeho kapacity. Stavba financovaná i z evropských dotací prošla rozsáhlou rekonstrukcí a nyní nabízí zhruba deset tisíc metrů čtverečních prostor určených k inovaci, vzdělávání a také k pronájmu. Tento článek vás provede jednotlivými prostory, které si mohou firmy, instituce i jednotlivci zarezervovat pro své akce, schůzky či experimenty.

Kde uspořádat firemní nebo vánoční večírek, na který se nezapomíná?

Vánoční večírek je pro většinu firem jednou z nejočekávanějších událostí roku. Je to chvíle, kdy se tým může setkat v jiné než pracovní atmosféře, užít si společně zábavu a oslavit úspěchy. Jenže vybrat správné místo není vždy jednoduché. Pokud letos hledáte prostor, který splní všechny vaše požadavky, máme pro vás skvělý tip.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.