4. července 2025, svátek má Prokop
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Produktivita: Jak pracovat chytřeji, ne více

Slovo „produktivita“ dnes slyšíme téměř denně. Objevuje se v pracovních poradách, článcích o seberozvoji i na sociálních sítích. Často se ale zaměňuje s pouhou aktivitou nebo výkonem. Být produktivní však neznamená mít plný kalendář. Znamená to dosahovat skutečných výsledků — s menším úsilím, za kratší čas.

Jak koupit vstup na BTC Prague 2025 za lepší cenu?

Je to tady! 19. — 21. června Tě čeká největší a nejvýznamnější bitcoinová akce v historii Evropy je zpět. Už potřetí! A díky spolupráci s BTC Prague máme pro Tebe 10% slevu na všechny vstupenky. Nenech si ujít event nadupaný top hosty z celého BTC světa.

ZÁMEK MYŠLÍN: Když má teambuilding styl

Pouhých 30 minut od centra hlavního města nabízí Zámek Myšlín ideální zázemí pro teambuildingy, školení, workshopy i strategická setkání. Historický objekt obklopený rozsáhlým parkem poskytuje klid, soukromí a inspirativní atmosféru, která podporuje soustředění i spolupráci.

Omezení odkladů a zrušení přípravných tříd dokoná destrukci českého školství

Omezení odkladů školní docházky a rušení přípravných tříd, které na konci dubna schválila Sněmovna a nyní ho bude projednávat Senát, přesune problémy s nepřipravenými dětmi z mateřských škol do základních. Zkušenosti učitelek z letošních zápisů potvrzují, že mnohé děti mají před nástupem do školy problémy s řečí, jemnou motorikou a špatně drží tužku. V první třídě pak tito školáci budou zažívat neúspěch a potáhnou celou třídu dolů, obává se lékařka a autorka vzdělávacích knih Jana Martincová. Rozvolnění úrovně vzdělávání, kdy některé děti dosáhnou úrovně předškoláka až ve 2. třídě ZŠ, podle Martincové povede ke snížení celkové vzdělanosti. Tempo výuky se bude přizpůsobovat slabším a talent ostatních, obzvláště těch nadaných bude zašlapán.

LETNÍ DOVOLENÁ, KTEROU SI ZAMILUJE CELÁ RODINA

Wellness, zábava a pohoda v srdci Krkonoš.

HEREČKA NIKOL KOUKLOVÁ: RADUJI SE Z TOHO, ŽE SI DIVÁCI NAJDOU CESTU NA NAŠE PŘEDSTAVENÍ

Herečka, zpěvačka a PR manažerka v jednom. V Divadle Bez zábradlí působí už řadu let – aktuálně hraje v šesti inscenacích, mezi nimi i oblíbenou komedii Hra, která se zvrtla nebo muzikál Cabaret. Kromě herecké práce ale zajišťuje také propagaci divadla a aktivně se podílí na jeho veřejné tváři. Pod svými křídly navíc drží benefiční akci Busking pro Slunce, která letos vstupuje už do osmého ročníku. O divadle, létě, sociálních sítích, módě i adopci pejska jsme si povídali v době, kdy se pomalu rozbíhá sezóna letních štací a ona sama plánuje další nové výzvy.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.