14. listopadu 2025, svátek má Sáva
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

VYBRANÉ AKCE

ČTĚTE DÁLE

Zájem o firemní vánoční večírky v Česku roste. Bodují netradiční lokace

Po roce stráveném v kancelářích a zasedačkách hledají lidé během firemních večírků prostor k nadechnutí. Možnost na chvíli vystoupit z uzavřených stěn a hektických meetingů a ocitnout se v oáze klidu a zeleně. I proto v Česku roste zájem o vánoční firemní akce v netradičních lokalitách. V některých z nich meziročně až o třetinu.

Saxofrancis: Psychiatr ve dne, DJ v noci. Obě jeho hemisféry jedou naplno.

Ve dne naslouchá duším v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN), v noci roztáčí dav. Mudr. František Šalanda — psychiatr, DJ SaxoFrancis a hudební alter ego John Sarkander. Propojuje energii DJingu s vášní saxofonu. Absolvent pardubické konzervatoře se nebojí experimentovat a překračovat hranice žánrů, spojuje živou hru s elektronikou a jeho jméno zní i na prestižních pódiích. Vystupoval ve dvou klubech světové TOP15 — Papaya (#6) a Noa (#13) na ikonické Zrće Beach v Chorvatsku — a koncertuje po celé Evropě: Polsko, Maďarsko, Španělsko, Německo, Rakousko, Itálie a další. Svou cestu začal v roce 2017 v soutěži DJ No1 TV Óčko, první dveře otevřel pražským Duplexem a dnes patří mezi nejoriginálnější performery české klubové scény. Na začátku října složil kmenovou zkoušku z psychiatrie a už v polovině listopadu ho čeká vystoupení ve Francii, v Marseille. Rytmem žije každý den.

BECHNERŮV STATEK - konference, rodinné grilování či firemní večírek v multifunkčních prostorách

BECHNERŮV STATEK ideální místo pro firemní akce jen kousek od Prahy Hledáte místo, kde spojíte práci se zábavou a zároveň uniknete ruchu velkoměsta?

Předpověď životního stylu v Praze: digitální, flexibilní, propojený

Zahraniční platformy se v každodenním pražském životě stávají stále viditelnějšími. Od aplikací sociálních médií až po globální zábavní služby, lidé tráví více času na zahraničních platformách. Ty ovlivňují, jak lidé navazují vztahy, jak komunikují a jak si vybírají, čemu budou důvěřovat. Už nejde jen o sledování videí nebo chatování s přáteli. Dopad je nyní patrný i v tom, jak se lidé setkávají, sdílejí názory a organizují volný čas. S tím, jak se tyto služby stávají běžnějšími, se místní zvyky začínají měnit způsobem, který odráží širší globální trend.

Krabičková dieta v Praze – vyberte si zdraví a pohodlí na každý den s Pomelo

Každý den přináší spoustu rozhodnutí. Co si dát k jídlu? Kde vzít čas na vaření? Jak se zdravě stravovat, když kvůli povinnostem nemáte ani chvilku na odpočinek? Přesně v takovou chvíli přichází na pomoc krabičková dieta Pomelo – životní styl, při kterém zdravé jídlo už není další výzvou, ale přirozenou součástí každodenního života. Pomelo je víc než jen stravování – je to partner, který pečuje o váš každodenní rytmus, pohodu a energii. Už žádný spěch, kompromisy ani stres.

OX Club Prague – multifunkční prostory pro firemní akce a konference

Po více než dvou dekádách působení se legendární Retro Music Hall proměnila v moderní OX Club Prague – zcela nový klubový koncept, který navazuje na historii ikonického prostoru, ale přináší svěží vítr do pražské noční scény. Po kompletní rekonstrukci, rebrandingu a obměně týmu vznikl multifunkční klub s kapacitou tisíc lidí, třemi stage a špičkovým technickým zázemím. OX Club si klade za cíl nabídnout návštěvníkům nejen hudbu a tanec, ale především komplexní zážitek, díky němuž se budou chtít vracet. I v době, kdy noční život čelí výzvám, si drží směr – profesionalita, kvalita a energie, která dává Praze nový rytmus.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.