6. listopadu 2025, svátek má Liběna
Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

Recenze jsou ukazatelem důvěryhodnosti e-shopu. Prodejci díky nim zlepšují tržby o desítky procent

První e-shopy začnou brzy lákat na oblíbené podzimní slevové akce, jako je Black Friday. Již tradičně se objeví i internetové obchody, jejichž nečestné jednání cílí na neostražité spotřebitele. Odborníci na e-commerce doporučují číst si nejen recenze o produktech, ale i konkrétních e-shopech, aby zákazník nenechal nic náhodě. Se zpětnou vazbou pracuje 80 % majitelů e-shopů, díky čemuž jim roste počet zákazníků i prodeje. Každý pátý e-shop však s recenzemi na svých stránkách vůbec nepracuje a kvůli nedostatečné důvěryhodnosti pak mohou přicházet o tržby. Spolehliví prodejci mají i lepší cash flow, protože klesá počet objednávek na dobírku.

S blížícím se závěrem roku přichází i vrcholné období e-commerce v podobě nákupní horečky Black Friday, na niž plynule navážou vánoční prodeje. Při té příležitosti se vyrojí i řada e-shopů, které například nedostatečně informují spotřebitele o době dodání nebo původu výrobků, posílají zboží ze zahraničí či lákají na falešné slevy. „Nepoctiví prodejci profitují z nepozornosti roztěkaných spotřebitelů. Ti by si měli každý e-shop, u něhož nakupují ověřit. Jedním z indikátorů spolehlivého a důvěryhodného internetového obchodu jsou uživatelské recenze,“ nabádá Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

A právě pozitivní hodnocení e-shopů zvyšují důvěru a zároveň snižují riziko ztráty peněz a citlivých údajů u vynalézavých švindlířů. V americké studii Local Consumer Review Survey 2024 uvedlo 8 z 10 spotřebitelů, že recenze dalších uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.

„Rozhodování o nákupu dnes zásadně ovlivňují hodnocení obchodů a sdílení zpětné vazby na sociálních sítích. Ukazují na reálné zkušenosti ostatních zákazníků, a proto by spotřebitelé měli dát přednost e-shopům, které recenze zobrazují na viditelném místě. Spolehlivé e-shopy bývají také aktivní na ověřených zbožových srovnávačích, jako je například Heureka a Zboží.cz či na Google Reviews,“ uvádí Jan Šrubař z portálu Ověřenýweb.cz.

Cenné názory i na sociálních sítích

Dobrým ukazatelem, který dokreslí dojem z e-shopu, jsou také sociální sítě, kde se dají najít zkušenosti ostatních uživatelů. Ať už je to přímo na profilech daného e-shopu, v diskuzích, tematických skupinách nebo v příspěvcích o nákupu, které tvoří sami uživatelé. „Na profilech konkrétního obchodu lze vidět, jakým způsobem prodejce s fanoušky komunikuje a jak reaguje na jejich dotazy či zpětnou vazbu. Neméně hodnotné bývají také komentáře k produktům zanechané fanoušky pod příspěvky influencerů, kteří daný výrobek nebo službu propagují,“ přibližuje Michal Benatzky.

Aktivita na sociálních sítích a pravidelné odpovídání na zpětnou vazbu může e-shopům pomoci posílit jejich image. „Většina zákazníků očekává od značek otevřenou komunikaci a rychlé reagování na zpětnou vazbu. E-shopy, které toto zvládnou, mají šanci vybudovat si dlouhodobou důvěru a loajalitu zákazníků,“ dodává Michal Benatzky.

Pětina e-shopů se ochuzuje o zákazníky

Na druhou stranu představují recenze příležitost také pro e-shopy, jak získat konkurenční výhodu, nové zákazníky a nakonec zvýšit prodeje. Z analýzy portálu Ověřenýweb.cz vyplývá, že 19 % e-shopů, tedy přibližně každý pátý, s recenzemi na svých stránkách nijak nepracuje. Téměř dvě třetiny obchodů (63 %) zobrazují hodnocení přímo na svém webu.

„Někteří zobrazují zpětnou vazbu na hlavní stránce, jiní v chytrých notifikacích, nebo mají samostatnou stránku vytvořenou přímo pro recenze. K tomu pak ještě 18 % eshopů zobrazuje tak zvané widgety Ověřeno zákazníky od Heureky nebo Google Review,“ upřesňuje Jan Šrubař a dodává, že kombinace různých forem zákaznického hodnocení zvyšuje e-shopům konverzní poměr, tedy kolik návštěvníků nakoupí, mnohdy až o desítky procent.

Více recenzí znamená méně dobírek

Zákazníci, kteří k e-shopu nebo zboží nemají důvěru, ale přesto si objednají, dávají přednost uhrazení objednávky dobírkou. „Dlouhodobě tvoří objednávky na dobírku ve většině e-shopů třetinu a čtvrtinu objednávek. Tento poměr velmi pomalu, ale stabilně klesá,“ říká Michal Benatzky. Pochopitelně je tato forma platby naopak nejméně oblíbená u e-shopařů, protože peníze za balíček dostanou až s větším časovým odstupem. Navíc se dobírka pojí s rizikem neodebrání balíčku. Pokud se prodejci soustředí na sbírání hodnocení a práci se zpětnou vazbou, pro nakupující bude internetový obchod věrohodnější.

„Nejen že recenze zákazníka ujistí, že je e-shop spolehlivý, ale zároveň díky hodnocení zboží dokážou lépe vybrat vhodný artikl. E-shop pak může zvýšit průměrnou hodnotu objednávky a zároveň zmenší podíl balíčků objednaných na dobírku. Zákazník totiž spolehlivému prodejci bez obav zaplatí předem,“ vysvětluje závěrem Michal Benatzky.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Global Investment Summit 2026: Pět let propojujeme svět investic. Praha bude hostit nejvýznamnější investiční událost roku

Pražský hrad, Martinický palác, 4. března 2026 – jubilejní pátý ročník Global Investment Summitu (GIS) přinese do Prahy dvoudenní program plný exkluzivních dat, odborných diskusí a setkání lídrů českého i světového byznysu. Summit se letos zaměří především na investice do nemovitostí, ale nabídne i široký přesah do kapitálových trhů, private equity, tradingu, kryptoměn a makroekonomických predikcí.

Startuje Týden zodpovědného hraní. Připomíná, jak mít sázení pod kontrolou, i možná řešení závislostí

První listopadové dny již pátým rokem po sobě náleží Týdnu zodpovědného hraní. Jinak tomu není ani letos od pondělí 3. až do neděle 9. 11. Do osvětového týdne, který pořádá projekt Zodpovědné hraní, se tradičně zapojuje řada adiktologických center – poskytují online poradenství, pořádají inspirativní besedy nebo dny otevřených dveří ve svých pobočkách. Hlavním smyslem je připomenout zásady bezpečného hraní, varovat před dopady patologického hráčství a podnítit ty, kteří se s problémy potýkají, k vyhledání pomoci.

Městské divadlo Mladá Boleslav pokřtilo benefiční kalendář „Naše holky z kalendáře“

V pražském Divadle Komedie se uskutečnil slavnostní křest benefičního kalendáře Městského divadla Mladá Boleslav. Kalendář nese název „Naše holky z kalendáře“ a vznikl jako jeden z mnoha doprovodných přesahových projektů k inscenaci divadelní hry Tima Firtha Holky z kalendáře (režie: Petr Mikeska), která měla premiéru 17. října v Mladé Boleslavi.

Jak vybírat barvu klobouku k zimním outfitům?

Zima bývá obdobím tlumených barev, ale to neznamená, že se musíte omezovat jen na černou či šedou. Neutrální odstíny, jako je béžová, hnědá, šedá nebo tmavě modrá, jsou spolehlivou volbou, pokud chcete nosit klobouk, který se hodí ke všemu. K elegantnímu šedému kabátu skvěle ladí světle hnědý klobouk, zatímco béžový kabát můžete doplnit kontrastní tmavě modrou nebo vínovou barvou.

Nová éra elektrických SUV

MG Motor uvádí na český trh zcela nový model MGS5EV – čistě elektrické SUV, které spojuje moderní design, špičkovou technologii, vysoký výkon a dostupnou cenu. Tento vůz je důkazem, že elektromobilita může být nejen ekologická, ale i stylová, praktická a zábavná. MGS5 EV je navržen pro každodenní život, víkendové výlety i dlouhé cesty – bez kompromisů.

E-shop Activáček se mění na Activa.cz

Na e-shopu activa.cz se vybavíte na školní rok a už nemusíte vůbec nikam chodit. Společnost Activa působí v oblasti kancelářských a školních potřeb od roku 1992.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.