14. listopadu 2025, svátek má Sáva
Režisérka Věra Herajtová: o připravované inscenaci Smrt v růžovém v Městském divadle Kladno

Režisérka Věra Herajtová: o připravované inscenaci Smrt v růžovém v Městském divadle Kladno

První premiérou Městského divadla Kladno v roce 2022 bude komorní hra Ľubomíra Feldeka Smrt v růžovém. V hlavní roli nejslavnější francouzské šansoniérky Édith Piaf se představí členka souboru Jana Zenáhlíková. Obsazení doplňují hostující Veronika Svojtková a Tomáš Alferi, ten zároveň vytvořil k inscenaci hudební nastudování. Autorem scény a kostýmů je výtvarník Jozef Hugo Čačko. Na připravovanou novinku jsme se zeptali režisérky Věry Herajtové.

S kladenským divadlem nespolupracujete poprvé. Co se Vám vybaví jako první, když se řekne Městské divadlo Kladno? 

Příjemná tvůrčí práce. Divadlo. Miluju profesionalitu a tady se o ni snaží ve všech oborech. Na této inscenaci spolupracuju s výtvarníkem a šéfem výpravy Městského divadla Kladno Hugem Čačkem. To je neskutečná radost. Hugo je ryzí divadelník, tvůrčí člověk a skvělý výtvarník, a nejen to... On je snad všech skvělých výtvarníků „futrál“... Jako by všechny obejmul a hýčkal je v sobě. Moc mě baví jeho rychlost myšlení a proudící fantazie. Stačí ťuknout a víme o sobě. Je to vkusné a pěkně zaostřené, žádná hustá mlha, ale průzračný sluneční jas a zdravě bušící srdce... Hugo, promiň mi to vyznání, víš, že stejně jako Ty, nemám ráda „velkohubá slova“, a ráda se směju, ale tohle myslím vážně. Těším se ze smysluplné spolupráce. Tak to je pro mě teď zrovna Městské divadlo Kladno. Nové „pocovidové“ inscenace jsem zatím neviděla, ale to všechno doženu během zkoušení naší hry o Édith Piaf. A dál? – Režíruju v Kladně pošesté, pokaždé je to nové a objevné. Jsem u divadla zhruba tak sto let, a ještě jsem se nenaučila žít z podstaty. Nedokážu stát na místě a pronášet se svými zkušenostmi. Pořád mám chuť „objevovat“. Jak se kladenští „srovnají“ se mnou a mojí novou prací, se teprve uvidí... 

Édith Piaf prožila bez nadsázky neobyčejný život. Co Vás na jejím příběhu fascinuje? 

Piaf je geniální... Upřímně - „příběhy slavných mě moc neberou“. Zvlášť dneska ty soudobé „drby“ o komkoliv. K čemu to je? Umělec má „prodávat“ své umění, ne svoje skandály nebo cizí „silikonové kozy“. Příběhy v divadelních hrách mám naopak moc ráda, a když se potkám s textem kde příběh chybí, snažím se ho tam při jeho úpravě „lehce přidat“. Divadlo bez příběhu je marnost. Mám ráda obrazivost sdělenou hlavně zevnitř... Krása a estetika je radost, ale měla by duši hřát, ne chladit. I ta nejvymakanější forma podle mě nikdy nesmí překrýt obsah. Zkrátka, mám raději slunce než zářivku :-) ... O Édith toho bylo napsáno tolik... Tolik protichůdných vět, obdivných i závistivých. Tolik lidí se na jejím nadání a úspěších „nakrmilo“ a naopak bylo i hodně těch, co ji mělo rádo a pomáhalo jí po celou dobu její kariéry. Édith měla neskutečné osobní kouzlo. Kdo o ní kdy řekl, že nebyla krásná, je duševní slepec. Édith je ztělesněné umění a umění je přece krása sama. Milovala život a šanson a lidi se vším všudy. Stála na pódiu nasvícená bílým boďákem, v černých šatech bez efektu a zpívala příběhy prostých lidí bez afektu. Přitom předávala lidem „ohromné balíky“ – dary plné emocí a lásky. Žila přítomností naplno, nebo spíš „nadoraz“. Každý den tady a teď... Dnes až do bezvědomí – a zítra? Co bude až zítra, se uvidí, ale určitě to bude láska, šanson a přátelé... Zplna až do bezvědomí... Tak i pracovala. „Do bezvědomí“. Nejen na koncertech zpívala naplno, stejně pracovala na jejich přípravě, ve společných tvůrčích dílnách s kumštýři, kteří ji obklopovali (hudebními skladateli, básníky, malíři...). Profesionálně žila zkrátka taky „nadoraz“. Do úplného konce, kdy byla těžce nemocná, zpívala božsky! Přijímala s pokorou všechny tragédie, které ji potkaly. Padala na dno a znovu se zvedala jako Fénix z popela. – To mě na ní fascinuje, nebo spíš (fascinace je moc „výrazné slovo“) tohle nejvíc obdivuju, tenhle dar „znovuzrození“. Těch havárií a nemocí a bolestí a osobních životních proher bylo strašně moc a pokaždé se „vrátila zpět“ a zase žila naplno. Přitom neztratila svůj báječný smysl pro humor, nikdy nezatrpkla. Milovala život „nadoraz“. Nikdy nechtěla opustit svůj milovaný svět. Do jednoho citátu napsala: „Jsem odhodlána vrátit se po smrti na zem.“ Podařilo se jí to. A co víc – v povědomí všech žije Édith stále a kdo se potká s jejími šansony, s tím, jak je zpívá – toho zasáhne naplno a zůstane mu někde v duši zakódovaná napořád... 

rez.jpg

Kterou Édithinu píseň máte nejraději a proč? 

Přebásnila jsem jich do češtiny deset a miluju je všechny – i ty, co se do naší hry nevešly :-) ... Každý její šanson ukrývá příběh, a ke každému příběhu v písni mám nějaký vztah. Některé jsou velmi osobní... Jsou o láskách, jsou ze života a mám je ráda všechny. Pochopitelně, nevybírala jsem z originálních šansonů k přebásnění ty, které se mně nejvíc líbí, ani jsem to tak nehodnotila. Vybrala jsem skladby, které do textu zapadají, přirozeně se prolínají a souvisejí s našim příběhem. 

Feldekův text stojí na pomezí žánrů. Jak byste jej charakterizovala? 

Vážím si pana Feldeka a moc děkuju za jeho text i za to, že svolil, abych jeho hru upravila a přepsala. Ľubomír Feldek napsal – cituji: „Hra sa začína vo chvíli, keď umierajúca Edith zisťuje, že stráca zrak: celý dej sa teda odohráva pred jej vnútorným zrakom, v ríši jej halucinácií a fantázie. Nespraví teda chybu ten, kto aj túto moju hru nazve rozprávkovou.“ – No, já jsem se ve své úpravě zaměřila právě na to, na ten intimní čas před jejím odchodem z tohoto světa, na jaterní kóma. Něco jsem si o tom, jaké fantazijní smršti se v kómatu odehrávají, nastudovala... V naší hře nejde o realitu, jsme uvnitř vizí, které se odehrávají v její mysli. Abychom spolu s Édith mohli prožívat bouřlivé sny propletené se skutečností, její lásky, její šansony i smíření, musíme k ní být co nejblíž... Doslova „uvnitř“ Édith Piaf, která střípkovitě odkrývá svůj životní příběh. Je to hra se smrtí, nikoliv bilancování. Nejedná s těmi, kteří ji ošetřují, ve skutečnosti se totiž nemůže hýbat. Umírá. V naší hře ale není bezmocná, jedná v mysli. Tam naplno žije a zpívá. Musíme být uvnitř jí samotné, abychom pochopili fantazijní hru s démony, které si sama vypěstovala. Tím „uvnitř“ jsem text také žánrově ukotvila... 

Co je hlavním tématem hry? 

Láska přece... 

Titul přináší výjimečné herecké příležitosti pro dvě herečky a jednoho herce/hudebníka. Jak se rodilo obsazení Jana Zenáhlíková, Veronika Svojtková a Tomáš Alferi? 

Se všemi se znám a každé setkání s nimi je radost a tvůrčí dílna... Už teď mám pocit, že vyklíčil výhonek a je třeba o něj dobře pečovat... Pro mě je při práci v divadle důležitý především herec. Snažím se mu dát co nejvíc podnětů, aby mohl svobodně hrát, aby věděl, proč a co hraje. Svoboda žije v řádu, nikoli v chaosu. Pracuji ráda s herci, kteří o sobě vědí, a přitom jejich já není zbytnělé. Miluju herce (tyhle tři bez debat) a naše společné tvůrčí zkoušení, kdy jsme na sebe všichni napojení a „na příjmu“, vzájemném i tom z vesmíru. To vzájemné poznávání nového a hravost je osvěžující... Když na zkoušku přijde nepřipravený herec a nezajímá ho práce jako taková, ale jen to, „jak v tom bude vypadat on“, když má pocit, „že už všechno ví“ a už toho „dost nahrál“ a „v parádnějších kusech“, to pak na sebe během zkoušení asi moc slyšet nebudeme. Když na mě hledí prázdná pyšná hlavička, co má pevný postoj, a při tom roztěkaná kudrnatá očička, tak to je práce k ničemu, nebaví mě předstírání :-) ... Takovéto zkoušení nám teď ale opravdu nehrozí. Jana Zenáhlíková, Verunka Svojtková a Tomáš Alferi jsou úžasní lidé a kumštýři, raduju se z každé chvilky, kterou s nimi mohu strávit. Tohle zkoušení beru jako velkou odměnu. Díky za ni... Věřím, že to bude krásná práce i nadále a doufám, že naši hru diváci přijmou. 

Na co se diváci mohou těšit? 

Na divadlo. 

 

PREMIÉRA 25. 2. 2022

Smrt v růžovém

plakat-a1-smrt-v-ruzovem.jpg

FB: Městské Divadlo Kladno
IG: divadlokladno
www.divadlokladno.cz

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

ZLÍN: MĚSTO, KTERÉ SPOJUJE ARCHITEKTURU, PŘÍRODU I ZÁŽITKY

Zlín je město, které překvapí svou rozmanitostí. Funkcionalistická architektura, bohatá historie, okolní příroda i nečekaná místa lákají návštěvníky nejen z České republiky. Najdete zde nejkrásnější zoologickou zahradu v Česku, první mrakodrap s pojízdnou kanceláří, největší sbírku obuvi i interaktivní muzeum map, které nadchne děti i dospělé.

Saxofrancis: Psychiatr ve dne, DJ v noci. Obě jeho hemisféry jedou naplno.

Ve dne naslouchá duším v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN), v noci roztáčí dav. Mudr. František Šalanda — psychiatr, DJ SaxoFrancis a hudební alter ego John Sarkander. Propojuje energii DJingu s vášní saxofonu. Absolvent pardubické konzervatoře se nebojí experimentovat a překračovat hranice žánrů, spojuje živou hru s elektronikou a jeho jméno zní i na prestižních pódiích. Vystupoval ve dvou klubech světové TOP15 — Papaya (#6) a Noa (#13) na ikonické Zrće Beach v Chorvatsku — a koncertuje po celé Evropě: Polsko, Maďarsko, Španělsko, Německo, Rakousko, Itálie a další. Svou cestu začal v roce 2017 v soutěži DJ No1 TV Óčko, první dveře otevřel pražským Duplexem a dnes patří mezi nejoriginálnější performery české klubové scény. Na začátku října složil kmenovou zkoušku z psychiatrie a už v polovině listopadu ho čeká vystoupení ve Francii, v Marseille. Rytmem žije každý den.

Advent bez stresu, davů a kýče: Holešovická tržnice zve na vánoční trhy, zimní kino i svařák pod širým nebem

Zapomeňte letos na tlačenice v ulicích a předvánoční shon. Adventní čas si můžete vychutnat pomalu a v klidu, s hrnkem voňavého svařáku v ruce, ve společnosti přátel a rodiny, mezi originálními dárky. Holešovická tržnice zve od 27. listopadu do 22. prosince na tradiční Adventní trhy, které i letos nabídnou pohodovou atmosféru, zimní kino Svařák a film pod širým nebem, Ježíškovu poštu pro děti, lahodné nákupy v Hale 22 i čerstvé vánoční kapry a stromečky bez obalu. A pozor – milovníkům masa nejvyšší kvality by neměla ujít unikátní akce Ambiente Group Den řezníků!

Zápisy jsou nově už v lednu, bude více času dohnat případné nedostatky

Zápisy do prvních tříd budou nově už od poloviny ledna, tedy zhruba o tři měsíce dříve než v posledních letech. Odborníci si od změny slibují, že se podaří dříve podchytit případné problémy, které děti mohou mít. Rodiče tak s dětmi budou mít více času případné nedostatky dohnat. Podle lékařky a autorky vzdělávacích knih Jany Martincové mnozí rodiče ale netuší, že by s předškolními dětmi měli dělat domácí přípravu. Ze zkušeností učitelek v prvních třídách vyplývá, že mnohé děti mají i po nástupu do školy problémy s výslovností, některé jsou také nesamostatné, nesoustředěné a mají nižší fyzickou zdatnost.

Výstava BODY WORLDS v Praze: vydejte se za tajemstvím dlouhověkosti a zdravého životního stylu

Výstava lidského těla BODY WORLDS, vytvořená německým anatomem a vynálezcem metody plastinace Guntherem von Hagensem, je od 10. října otevřena v OC Westfield Chodov v Praze. Expozicí provázejí speciálně vyškolení studenti medicíny, kteří nabízí unikátní vhled nejen do fungování lidského těla, ale třeba i do principů zdravého životního stylu a zdravého stárnutí.

Nadělte blízkým Divadlo Ungelt! Nabízí nové předplatné, dárkové poukazy i Letní scénu 2026.

Divadlo Ungelt vstoupí do roku 2026 s bohatou nabídkou, která potěší všechny milovníky komorního divadla. Na první měsíce nového roku připravilo dva bohaté předplatitelské balíčky DU–3 a DU–4, které nabídnou směs divácky oblíbených titulů i jednu novinku.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.