Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.
27. července 2024, svátek má Věroslav
Kapesné na účet a nějak se s tím poper

Kapesné na účet a nějak se s tím poper

Také mají vaše dětí vlastní účty, na které dostávají kapesné? Platí online, bezhotovostně a bez dozoru? A taky s nimi neprobíráte, jaká lákadla a pasti na ně nejen na síti čekají? Možná byste měli začít. Děti čelí stejným nástrahám jako dospělí – reklamám, pobídkám k dalším nákupům, ale i podvodníkům. Pomozte jim s bezpečností v digitálním světě a s osvojením základních principů finanční gramotnosti. Koneckonců případné průšvihy platíte vy – rodiče.

Nevěřím, neotevírám a nesděluji

I děti se mohou setkat s phishingovými útoky, které cílí na získání hesel, bankovních údajů a další osobních informací, jejichž zneužití může vést k finančním ztrátám či krádeži identity. Jak to probíhá? Dítěti přijde podvodný e-mail, SMS, nebo zpráva přes sociální sítě, která vypadá velmi adresně a působí důvěryhodně, jako odesílatele uvádí banku, poštu atd. Zprávy obsahují žádost o informace k platební kartě nebo přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Jejich součástí bývá i odkaz na externí stránky, který uživatele navádí na škodlivý web.

Řešení je prosté – poučte dítě, aby nikdy neklikalo na odkazy v nevyžádaných zprávách v e-mailu, na Facebooku atd., neotevíralo přílohy nevyžádaných e-mailů a nesdělovalo nikomu citlivé údaje ani po telefonu. To platí i pro online bazary, na kterých děti čím dál častěji zkouší nakupovat i prodávat, ať už to pravidla prodeje kvůli věku povolují či nikoli. Poučte dítě, že ani tam nesmí nikomu poskytnout kompletní platební údaje, stejně jako při phishingovém telefonátu, jenž může působit jako skutečný hovor z banky nebo jiné instituce.

2.png

Dvakrát měř a jednou klikni

Rizika v sobě skrývá i online nakupování. Ukažte dítěti, že za nakupováním zboží online není jen jeden klik, ale i ověřování. Má společnost, u které chce nakoupit, dobrou pověst a pozitivní recenze od zákazníků? Ověřujte např. na srovnávačích jako je Heuréka. Díky novele zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, se podstatně snížilo riziko falešných recenzí, stejně jako mazání negativních recenzí provozovatelem e-shopu. „Novela zákona o ochraně spotřebitele zavedla jako nekalou obchodní praktiku zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí či jejich zkreslování. Za takové jednání hrozí prodejci sankce. Pokud byl spotřebitel nekalou obchodní praktikou ovlivněn, je oprávněn od smlouvy odstoupit do 90 dnů od jejího uzavření, případně požadovat přiměřené snížení ceny podle závažnosti a povahy nekalé praktiky,“ uvádí Martin Krechler, advokát a společník Krechler a partneři, advokátní kancelář.

Důležité je také věnovat pozornost popisu produktu a kontrole jeho funkce a specifikace. Pokud je to možné, vyzvěte dítě, aby se na produkt podívalo předem v kamenné prodejně, případně si jej nechalo na kamennou prodejnu doručit. Může tak za zboží zaplatit až při převzetí či po jeho vyzkoušení a lépe se mu přímo na prodejně vyřeší případná vada produktu nebo jeho nesoulad mezi internetovým popisem a skutečností.

Čím víc pruhů, tím víc Adidas

Naučte své potomky, jak rozpoznat kvalitní zboží od nekvalitního, jak nenaletět falešným slevám, nebo jak nenakoupit místo originálů padělky. Upozorněte dítě, že ne všechny slevy jsou skutečné. Proto je dobré porovnat cenu produktu před a po slevě. Novela zákona o ochraně spotřebitele sice prodávajícímu ukládá povinnost sdělit kupujícímu informace o nejnižší ceně, za kterou kdy zboží prodával, ale vyhledat si, zda zboží nemohu koupit jinde levněji, se může vyplatit. Pozor však – nápadně nízká cena u některých značkových produktů může být indikátorem, že se jedná o padělané zboží. Opět je nutné zkontrolovat samotný produkt (např. se soustředit na etikety a loga výrobce) a prověřit i pověst e-shopu. S tím vám pomůže např. web České obchodní inspekce Rizikové e-shopy – COI. Jistotou pak je nakupovat značkové zboží pouze na originálním e-shopu.

Nepotřebuji, ale chci a chci a chci!

Potřebuji nebo chci? Osvojit si principy finanční gramotnosti a poučit dítě o rozdílech mezi jeho potřebami a přáními je velmi důležitý odrazový můstek pro jeho další nakládání s penězi. „Rodiče i školy by měly být těmi hlavními, kdo dítěti ukáže, jak s penězi nakládat. Naučte je, že utrácení peněz by mělo být založené na plánu a rozumných rozhodnutích. Bezhlavé utrácení, které je na internetu navíc velmi pohodlné, v dětech může zakořenit špatné návyky, a ty se mohou přenést i do dospělosti. Abychom finanční gramotnost dětí posílili, vytvořili jsme výukové materiály pro žáky od 9 do 13 let, které jsou zdarma ke stažení na stránkách ManoMoneta.de/cz (ZDE). Sestavit si vlastní rozpočet a vyzkoušet si jeho správu můžete se svými dětmi i doma. Důležité je finanční vzdělávání neodkládat,“ apeluje Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI.

Není apka jako apka

Podle statistik Police ČR kyberkriminalita v Česku roste. Jen za minulý rok policie eviduje více než 18,5 tisíce trestných činů v kyberprostoru. Meziroční nárust je dvojnásobný a v praxi znamená, že každý desátý trestný čin je s kyberprostorem spojený. Velké nebezpečí představují i škodlivé aplikace, které míří také na děti a podobně jako u phishingových útoků je jejich cílem získat citlivé údaje, případně doručit závadný kód. Podvodné aplikace se mohou tvářit jako čtečky QR kódů, editory fotek nebo fotofiltry, které jsou u dětí velmi trendy. S jejich stažením však dojde k aktivování drahého předplatného, nebo se jejich prostřednictvím uživatelům ukazují reklamy, které mohou děti svést na škodlivé weby, kde opět mohou narazit např. na přihlášení ke zpoplatněným prémiovým službám. Ochranou je stahovat aplikace jen z Google Play či App Store, před stažením zkontrolovat recenze a hodnocení aplikace a zpozornět, když po dětech bude aplikace žádat přístup k fotografiím, kontaktům a jiným citlivým údajům, které by mohly být zneužité. Naučte své ratolesti nestahovat bezhlavě vše, o čem si kamarádi povídají, a společně si před stažením další aplikace zkuste zodpovědět bazální otázku: Opravdu aplikace potřebuje povolit přístupy ke všem údajům v telefonu?

Nebuďte out, hrejte!

Online hraní představuje nejen finanční rizika – vaše děti se mohou setkat i s manipulací, šikanou, závislostí, se závadným obsahem, krádeží citlivých údajů atd. My se zaměříme na riziko finanční, které představují tzv. mikrotransakce (také v bezplatných hrách), kdy děti nakupují po malých částkách vylepšení pro svého avatara. Může se jednat o desetikoruny až stokoruny za nový outfit nebo charakter. U nízkých částek není vyžadováno další ověření a platba je rovnou stržená díky spárování s platební bránou. Uživatel pak může být velmi překvapený celkovým obratem na svém účtu. Nebezpečná může být i reklama, která na děti v průběhu hraní her vyskakuje. Stejně jako u škodlivých aplikací, i tady může představovat riziko zneužití citlivých údajů nebo aktivování placených služeb, pokud na ni dítě bude reagovat.

Pokud vaše dítě hraje hry na počítači, mobilu nebo tabletu, proberte s ním, ať na reklamu nereaguje, ani v tomto případě neposkytuje své platební či osobní údaje a zamyslí se nad nákupy pro vylepšení své virtuální postavy či herního prostředí. Dobrou radou může být, aby si rodič zkusil hru dítěte zahrát a seznámil se tak se světem a jeho nástrahami, v němž se jeho dítě pravidelně pohybuje.

ManoMoneta (FB Profil) je vzdělávací program nadace finlit, který učitelům, ale i individuálním zájemcům poskytuje výukové materiály zdarma na webových stránkách www.manomoneta.de/cz. Každý pedagog či rodič si může stáhnout kompletní výukový materiál s podklady pro 90minutový výukový blok. Nezisková organice finlit je iniciativou společnosti EOS, která svou pozornost zaměřuje také na včasnou osvětu, jak zacházet s penězi, aby nedocházelo k předlužování.

EOS KSI Česká republika, s.r.o., Skupina EOS je předním technologicky založeným investorem do pohledávkových portfolií a expertem na zpracování nesplacených pohledávek. S více než 45 lety zkušeností a s působností ve 24 zemích nabízí EOS svým zhruba 20 000 zákazníkům z celého světa inteligentní služby spojené s řízením pohledávek. Hlavní zákazníci se rekrutují z řad bank, pojišťovacích, telekomunikačních a energetických společností a ze sektoru e-commerce. EOS zaměstnává více než 6 000 pracovníků a je součástí Otto Group.

 

ČTĚTE DÁLE

Opava slaví 800. Buďte u toho!

„Perla Slezska“ v letošním roce slaví úctyhodných 800 let. Městská práva jí přiřknul Přemysl Otakar I. dekretem v roce 1224 a od té doby zažila mnohé.

DEADPOOL & WOLVERINE

Nemá smysl předstírat, že o tomhle filmu něco opravdu víme. Studia Marvel/Disney drží celý příběh pod pokličkou a jistí jsme si jenom tím, že ukecaný žoldák ve filmu spojí síly s verzí Wolverina, který ve svém vesmíru nedokázal uspět.

Vítejte v parku DinoLive!

Tento fascinující park v Praze nabízí setkání s více než 70 pohyblivými dinosaury v životních velikostech, z nichž někteří dosahují délky až 18 metrů!

BTC Prague 2025. Prozíravý bitcoiner kupuje Early Bird!

Jsi fanatik do bitcoinů? Věříte v tuto technologii a považujete Bitcoin za nadřazený všem ostatním kryptoměnám? Chtěli byste přijet do Prahy a poslechnout si některé z největších učitelů na téma Bitcoin, kteří se s vámi podělí o svá moudra, a zároveň se setkat s dalšími hodlery a fanoušky Bitcoinu?

Kunovice se vrátí do zlatého věku letectví. Na přehlídce tam představí jedinečnou kolekci uniforem ČSA

Letecké muzeum v Kunovicích bude v sobotu 20. 7. večer patřit fanynkám a fanouškům módy, uniforem a Československých aerolinií. V rámci jedinečné přehlídky nazvané "ČSA se vrací do Kunovic!" tam modelky a modelové předvedou historii této letecké společnosti zhmotněnou v dobových stejnokrojích palubního personálu.

Heineken Balaton Sound 2024 nadchl návštěvníky hvězdným programem i novým uspořádáním areálu

Uplynulý víkend se na břehu jezera Balaton v maďarském Zamárdi konal festival Heineken Balaton Sound. K sobotnímu večeru návštěvnost přesáhla celkově za čtyři dny 100 000 návštěvníků. Publikum zažilo vystoupení jmen jako James Hype, John Newman, Amelie Lens, Paul Kalkbrenner, Reinier Zonneveld, Purple Disco Machine a mnoha dalších. Plážový festival zakončil headliner Timmy Trumpet a jedinečná závěrečná show Q-dance.