J
eden z nejoblíbenějších herců své generace v současnosti září v seriálu Kriminálka Anděl. Mimo hraní se věnuje psaní, režii a je důsledným uměleckým ředitelem Divadla na Vinohradech.
Q: V letech 1986-1990 jste patřil k největším hereckým jistotám Divadla na Vinohradech. Do angažmá jste se vrátil o 12 let později, získal Thalii a již příští rok byl uměleckým ředitelem Vinohradského divadla. Myslel jste na tu pozici již při návratu, nebo to prostě tak nějak vyšlo? Souhrou nejrůznějších okolností (včetně naprostých náhod) jsem se ocitl ve správný čas na správném místě. Šlo to tak rychle, že jsem se nestačil divit.
Q: Dá se vůbec stíhat profese uměleckého ředitele, pokud je člověk současně hercem populárního seriálu, divadelním hercem, spisovatelem, režisérem, manželem a otcem? Myslím, že se to stihnout dá, ale cena je poměrně vysoká. Platí ji hlavně moji nejbližší.
Q: Jaká je koncepce Divadla na Vinohradech? Má konkrétní umělecký i tvůrčí směr? Když jsem se na Vinohrady vrátil, byly kritizovány za přílišné nadbíhání vkusu diváka. Byl jsem si vědom, že změny jsou potřebné, ale zároveň, že je třeba ctít výlučnost tohoto divadla, jeho tradici a místo v pražském divadelním kontextu. Postupně jsem se snažil ten koráb vychýlit z poněkud stojatých vod do čerstvějšího proudu a přitom neztratit publikum. Na to se totiž občas při ?uměleckém inženýrství? zapomíná a to je určitě chyba.
Q: Mají diváci zájem o klasiky, nebo preferují spíše nové, méně známé hry? Diváci mají zájem o příběh, o emoci, o naději, jistě i o humor. Chtějí po nás formou inteligentního a obsahem hodnotného představení dvě hodiny odpočinku od všednosti. Myslím, že jim až tak nezáleží na tom, jestli jim to nabídneme prostřednictvím klasické nebo současné hry. Nový kus může být velmi ?starý? a ten klasický velmi současný.
Q: V březnu příštího roku uvede Divadlo na Vinohradech ve vaší režii Shakespearovu hru Caesar. Na co se mohou diváci těšit? Na to, že se vyhneme módním formálním trendům a soustředíme se na obsah. Na to, že ?mužská hra? o mocenském boji může být nejen krutá, ale i dojemná a chvílemi i zábavná. Na to, že se budeme snažit, aby je po skončení nebolela záda.
Q: Vyhovuje vám spíše profese herce, nebo režiséra? Baví mě ta kombinace. Jako režisér jsem odpovědný hlavně za celek. Jako herec mám zadání a v jeho rámci svou svobodu. Když pak přijde při představení můj výstup, je už jen na mně, jak s ním naložím.
Q: Čas od času se herecky sejdete u projektu se svou manželkou Veronikou Žilkovou. Jak se vám společně hraje? Jsme oba vůči tomu druhému nároční a tak je to vždycky hraní naplno, jako před komisí. Snad je to tak pro diváky dobře.
MARTIN STROPNICKÝ narozený: 19. 12. 1956 v Praze
současný stav: ženatý s Veronikou Žilkovou
vzdělání: vysokoškolské
koníčky: vše co souvisí s uměním, dějiny, moře, zahraniční politika
oblíbené filmy: Fellini, Woody Allen, Pasollini, Forman, atd.
slabosti: kuřák
nesplněný sen: vlastnictví polorozpadlého domku u liduprázdné pláže
nej. životní úspěch: že jsem ještě úplně nezpitoměl