28. prosince 2025, svátek má Bohumila
Češi utratí za pečivo až 1000 kč měsíčně. Tvrdí, že ho nevyhazují, fakta ale ukazují opak

Češi utratí za pečivo až 1000 kč měsíčně. Tvrdí, že ho nevyhazují, fakta ale ukazují opak

Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a největší světové tržiště pro hospodaření s přebytky potravin, ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK přináší data o návycích Čechů v souvislosti s nákupem, konzumací a skladováním pečiva. Nejčastěji nakupují pečivo Mileniálové a Gen Z, starší generace jsou v tomto ohledu úspornější. Dvě třetiny Čechů stále skladují pečivo v plastových sáčcích a většina uvádí, že se snaží přebytky zužitkovat a pečivo zbytečně nevyhazovat. Tvrzení se však od reality často liší a pečivo je stále jednou z nejvyhazovanějších potravin v Česku.

Hlavní zjištění

●       Čtvrtina Čechů (25 %) kupuje pečivo každý den, nejčastěji Mileniálové (30 %) a Gen Z (27 %), nejméně pak Baby boomers (13 %)

●       Češi nejčastěji nakupují pečivo v supermarketech (67 %), v místních prodejnách potravin (19 %) a v lokálních řemeslných pekárnách (7 %)

●       43 % Čechů za pečivo měsíčně v průměru utratí 500 - 1000 Kč, lidé s nižšími příjmy a jednočlenné domácnosti většinou do 500 Kč, naopak vícečlenné domácnosti zpravidla měsíčně utrácí více než 1000 Kč

●       Většina Čechů (64 %) stále skladuje pečivo v plastovém sáčku, kde se rychleji kazí

●       Nejoblíbenější posypkou na pečivu je mák (32 %) a kmín (24 %), třetina lidí preferuje pečivo bez posypky

České domácnosti i nadále vyhazují velké množství jídla, přičemž jednou z nejvyhazovanějších položek je pečivo. Z nejnovějších dat Eurostatu vyplývá, že se v Česku vyhodí více než 1 milion tun jídla ročně. V přepočtu na obyvatele pak každý Čech vyhodí 101 kilogramů kvalitního jídla za rok. To jsou přibližně 2 kilogramy odpadu týdně[1]

Z průzkumu Too Good To Go vyplývá, že jedním z hlavních důvodů vyhazování pečiva může být jeho nevhodné skladování. Téměř dvě třetiny Čechů (64 %) skladují pečivo v plastových sáčcích, což urychluje jeho zkažení. Pouze 8 % Čechů k uskladnění používá chlebník, látkové sáčky nebo kuchyňské utěrky. Právě tyto způsoby přitom pomáhají udržet pečivo déle čerstvé. 

Mladí nakupují pečivo nejčastěji

Češi nejčastěji nakupují pečivo více než 3x týdně. Průzkum v tomto ohledu ale poukazuje na jasné generační rozdíly. Mileniálové a Gen Z jsou v nákupu pečiva nejaktivnější: 30 % Mileniálů a 27 % Gen Z uvádí, že nakupují pečivo každý den. Oproti tomu u zástupců Baby boomers každodenní nákup pečiva přiznává jen 13 %.

Většina Čechů pečivo nejčastěji nakupuje v supermarketu (67 %), místní prodejny potravin preferuje 19 % a jen 7 % pravidelně navštěvuje lokální řemeslné pekárny. Průměrná měsíční útrata za pečivo se mezi Čechy nejčastěji pohybuje mezi 500 až 1000 Kč (43 %). Lidé s nižšími příjmy a jednočlenné domácnosti častěji uvádí průměrnou útratu do 500 Kč za měsíc, naopak vícečlenné domácnosti utratí zpravidla více než 1000 Kč. Velká část Čechů tvrdí, že se snaží zbylé pečivo vždy spotřebovat. 38 % ho využívá k přípravě dalších jídel, 27 % lidí skladuje přebytky v mrazáku a 23 % dává zbylé pečivo jako krmení zvířatům. I přes tyto snahy je však množství vyhozeného pečiva stále velmi vysoké. 

“Pouze 27 % Čechů skladuje přebytečné pečivo v mrazáku, i přesto, že je to jeden z nejefektivnějších způsobů, jak předejít plýtvání potravinami. Uživatelé Too Good To Go jsou v tomto ohledu velmi aktivní a zachraňují chléb a další pečivo z lokálních pekáren. Každý Dobrovak nabízí mix čerstvého pečiva, které si mohou uživatelé vychutnat hned a zbytek si zamrazit na později. Je to malá změna, která ale pomáhá snižovat plýtvání, šetřit peníze a zajistit, že doma budete mít vždy dobré pečivo. Záchrana jídla je dobrá nejen pro planetu, ale také pro vaši peněženku. Už jen záchranou jednoho Dobrovaku s pečivem za 135 Kč týdně mohou uživatelé za rok ušetřit až 8 580 Kč, ” dodává Anna Podkowińska-Tretyn, Country Directorka Too Good To Go pro Polsko a Česko.

Rozděleni chutěmi, spojeni proti plýtvání

V chuťových preferencích jsou Češi rozděleni na několik táborů. Třetina preferuje pečivo bez posypky, zatímco u zbytku je nejpopulárnější mák (32 %) a kmín (24 %). Pečivo bez posypky preferují nejčastěji ženy a obyvatelé Moravy, kmín je zase oblíbenější mezi muži a také u Moravanů. Navzdory rozdílům v chutích celých 87 % Čechů souhlasí s tím, že dobré jídlo by se nemělo vyhazovat[1]

O Too Good To Go

Too Good To Go je společnost se sociálním dopadem, která spojuje uživatele s partnery, aby zachránili neprodané potraviny a zabránili jejich plýtvání. Se 120 miliony registrovaných uživatelů a 180 000 aktivními partnery v 19 zemích provozuje Too Good To Go největší světové tržiště s přebytečnými potravinami. 

Od svého spuštění v roce 2016 pomohla společnost Too Good To Go zachránit před plýtváním více než 500 milionů jídel, což odpovídá zabránění vzniku 1,3 milionu tun CO2e. Projekt Drawdown (2020) vyhodnotil snížení plýtvání potravinami jako krok číslo jedna, kterým lze přispět k řešení změny klimatu, a to omezením nárůstu teploty do roku 2100 o pouhé 2˚C.

Další informace o poslání Too Good To Go najdete na Too Good To Go webových stránkách.



[1] Too Good To Go a STEM/MARK, 2024


[1] Eurostat, 2024

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

U Váhy: 300 let pražských příběhů a poctivé české kuchyně

Na Smíchově, jen pár minut od centra, stojí dům, který vítá hosty už víc než 310 let. Hostinec U Váhy není další turistická zastávka v centru – je to skutečný pražský hostinec s rodinným příběhem, poctivou českou kuchyní a atmosférou, díky které se i cizinec cítí jako štamgast.

Michelinský šéfkuchař Gal ben Moshe vaří svůj příběh v restauraci Parzival v Praze na Starém Městě

Šest let vařil Gal ben Moshe pod michelinskou hvězdou ve vlastní restauraci Prism v Berlíně. Teď v Praze otevírá restauraci Parzival, ve které prostřednictvím chutí a vůní vypráví svůj osobní příběh. Parzival je fusion fine diningová zážitková restaurace, kterou on sám popisuje jako hluboce osobní místo, kde sdílí všechny své gastronomické zkušenosti a vypráví je prostřednictvím jídla.

Dopřejte si kávové Vánoce. Máme pro vás tři tipy na neodolatelné kávové cukroví

Češi milují kávu. Je součástí našich rán, odpoledních pauz i večerních zklidněnípo rušném dni. A s blížícími se Vánoci je také skvělou inspirací pro něco, co milujeme snad ještě víc – pro cukroví. Vůně másla, vanilky a čerstvě namleté kávy dokáže vytvořit vánoční atmosféru, která je útulná, stylová a přitom moderní. A dobrou zprávou je, žedruhů kávového cukroví existuje mnohem víc, než byste čekali.

Vánoční průzkum Too Good To Go: téměř polovina českých domácností připravuje na svátky příliš mnoho jídla

Zatímco vyhazování zbytků z Vánoc přiznává 28 % Čechů, téměř polovina uvádí, že se v jejich domácnosti na Vánoce připraví příliš mnoho jídla. Právě to je však nejčastějším důvodem vyhazování vánočních zbytků. Z průzkumu společnosti Too Good To Go, který byl proveden ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK, také vyplývá, že Češi za sváteční jídlo utratí v průměru 2000 Kč, 62 % z nich na něm však plánuje letos více šetřit.

Kultovní Five Guys konečně v Česku. První restaurace otevře 8. prosince v centru Prahy

Světově proslulý řetězec prémiových hamburgerů Five Guys konečně vstupuje do České republiky. Svou první českou pobočku otevírá v ikonickém obchodním centru Máj v srdci Prahy na Národní třídě. Restaurace poprvé přivítá hosty v pondělí 8. prosince.

Jak vznikají poctivé masové speciality. Příběh rodinné značky Čongrády

Co začalo v roce 2012 u dědečkova sporáku jako malý nápad, se dnes mění v příběh poctivého jídla, tradice a řemesla.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.