Hvězdami nabitý muzikál od Roba Marshalla, režiséra oscarového muzikálu Chicago vychází z 8 od Federica Felliniho. Žádný film neexistuje, je mi líto, říká na konci Nine hlavní postava Guido Contini, povoláním režisér. A tak nějak to skoro působí, jako by nemluvil jen o filmu, který jeho postava měla natočit, ale i o tom filmu, ve kterém se ta postava objevuje. Nine totiž opravdu nepůsobí jako film.
Spíše jako několik hudebních performancí těch nejlepších hollywoodských herců, které jsou propojeny příběhem bez zajímavého děje nebo postav. O to děsivější je, že onen příběh vychází z 8 ? od Federica Felliniho, filmu, který je považován za jeden z nejlepších kinematografických počinů. V obou je totožný hlavní hrdina, oba víceméně vypráví o stejných tématech. Jenom ve filmu Felliniho nepropukali herci v pěvecká čísla. Nine vychází ze stejnojmenného muzikálu, který sám zase vycházel z již zmiňovaného Felliniho opusu 8 ?. Hlavním hrdinou je režisér Guido Contini, který kdysi natočil pár filmů, z nichž si všichni sedli na zadek, ale v poslední době se mu tolik nedaří. Prožívá krizi středního věku a za deset dní má začít natáčet film, aniž by měl scénář nebo třeba jen nejmenší potuchu o tom, o čem by snímek měl být. A tak hledá nějakou múzu. Hledá ji ve své ženě Luise (Marion Cotillard), hledá ji u milenky Carly (Penélope Cruz), hledá ji u své dlouholeté přítelkyně Lilli (Judi Dench). Múzu hledá také ve vzpomínkách na svou matku (Sophia Loren), na prostitutku (Fergie z kapely Black Eyed Peas), která Guidovi jako první ukázala, co je to ženská sexualita. Hledá ji také u své herecké hvězdy Claudie (Nicole Kidman), nebo u novinářky z Vogue (Kate Hudson). Hledá a hledá, ale nenajde. Pokud jste si přečetli jména hereček v závorkách, jistě chápete, čím se snaží Nine nalákat diváky. Obrovskou sestavou oceňovaných hereček. Nine je vlastně taková výstavní skříň ženského i mužského hollywoodského talentu, ale jak film dokazuje, ani ten největší talent vám příliš nepomůže, když film nestojí za nic. Ne že by bylo Nine naprosto nesnesitelné, kdepak. Má své momenty, u kterých chvilku přemýšlíte, jak dobrý to mohl být film. Občas problesknou emoce (takovým vrcholem je pěvecké číslo Cotillard ?Take It All), občas filmařská kreativita (když Penélope Cruz předvádí své sólo A Call from the Vatican?, máte pocit, že jste ji viděli úplně nahou, i když neukáže ze svého těla prakticky ani kousek). Film má také Daniela Day-Lewise, asi nejlepšího žijícího herce, který dokáže hodně zachránit. Ať se ale herci snaží jak chtějí, Nine postrádá emoce. Postrádá postavy, které by byly zajímavé (může někdo fandit nerozhodnému egoistovi Guidovi), postrádá kompaktnost. Je to jen spousta talentovaných herců pohromadě, kteří si zazpívali v místy hezky vypadajícím videoklipu. Není to film, je nám líto. -hruš-
USA 2009 (Nine), režie: Rob Marshall, hrají: Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Nicole Kidman, Penélope Cruz, Judi Dench