Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.
28. března 2024, svátek má Soňa
Kojibakers: aneb produkty plné enzymů z plísně koji

Kojibakers: aneb produkty plné enzymů z plísně koji

Patnáct let pracoval na manažerských pozicích v IT společnosti a neuměl si představit, že by neměl jistotu stálého měsíčního platu. Zejména když se mu postupně narodily čtyři děti, jedno z nich handicapované, které od narození vyžaduje skutečně velkou péči. Postupně ale přišlo několik věcí, které jeho pohled na věc měnily, proto se rozhodl podat výpověď a pustil se do podnikání. Miloslav Laštovička založil v roce 2019 spolu s dvěma kolegy firmu Kojibakers, inspirovanou japonskou tradicí, která vyrábí za pomocí ušlechtilé plísně koji fermentované potraviny jako například miso, miso polévky, shiokoji a další. Ty momentálně dodávají jak do českých domácností, tak i do známých restaurací „Věříme, že tato unikátní »banka enzymů« má co nabídnout nejen v Asii, ale i zde v našich podmínkách,“ říká Laštovička.

ae7i4646-2.jpg

„Moje cesta vedla přes tradiční čínskou medicínu. Tu jsem studoval od roku 2014 jednak jako koníček, který mě naprosto pohltil, jednak z praktických důvodů, které se týkaly mého handicapovaného syna. Mimo jiné praktikuji akupunkturu a jeden z mých pacientů mi nosil domácí výrobky, mezi nimi i miso. Byl jsem z něho unesen. Miso jsem sice znal z dietetiky tradiční čínské medicíny, ale popravdě mi moc nechutnalo. To, které mi nosil klient, bylo úplně jiné. Postupně jsem se od něho dozvídal spoustu informací o domácí výrobě koji a misa. Po několika měsících jsem mu nabídl, že bychom mohli zkusit rozjet jeho výrobu jako byznys. I když se naše cesty brzy rozešly, pustil jsem se do teoretické i praktické stránky výroby koji, misa a dalších produktů sám,“ říká na úvod absolvent managementu na VŠE v Praze Miloslav Laštovička.

PRVNÍ PRODUKTY

„Začali jsme minimalisticky, pronajali jsme si provozovnu v Dobřichovicích na dva dny v týdnu a z dnešního pohledu úsměvný jeden metr čtvereční skladu. Nakoupili jsme tehdy naprosté minimum věcí a vypěstovali první koji, ze které jsme vyrobili první produkty a vydali se s nimi do »světa«. V Praze jsme objížděli vyhlášené šéfhuchaře s žádostí o zpětnou vazbu na produkt. Ta byla skvělá, jenže přišel covid a všechny restaurace zavřely.“

10xmiso-q1-1.jpg

Hledali proto jinou cestu. „Vznikl koncept předpřipravených miso polévek, tedy smíchání misa s jinou surovinou tak, aby si zákazník lžíci produktu zalil horkou vodou a měl polévku hotovou. Měli jsme tak produkt, který může oslovit širší veřejnost. (Ne) instantní miso polévku. Instantní ve smyslu ultra rychlé přípravy, neinstantní ve smyslu, že neobsahuje naprosto žádnou chemii,“ dodává Miloslav Laštovička s tím, že to pomohlo k tomu, aby lidé ochutnali a jakmile ochutnali, bylo vyhráno. Miso má skvělou chuť umami, která prostě chutná.

deg-sada-q1-1.JPG

DODÁVKY PRO KAŠPÁRKA I FOREJTA

„Vydali jsme se cestou onlinu, což se v covidovém lockdownu i dost nabízelo. Velmi rychle jsme postavili eshop, já si koupil kurz online marketingu a začal tvořit facebookové reklamy. Jejich efektivita mě překvapila a najednou bylo nutné najít větší provozovnu. Tu jsme si udělali v Hořovicích ze zkrachovalé kavárny, a i když jsme byli stále v nájmu, mohli jsme začít. Rozjelo se to natolik, že jsme nakonec museli koupit již nefungující hospodu v Otročiněvsi, malé vesnici na Berounsku, a přebudovat ji,“ líčí Laštovička a dodává, že momentálně jsou měsíce, kdy prodají až 10 tisíc produktů.

kasparek-v-otrocine.jpg

Rozjely se i zakázky s restauracemi, a to i těmi michelinskými! „Našel si nás Radek Kašpárek z Fieldu, kam dodáváme poměrně dost. Má objednané speciální sudy misa a tamari pouze pro něj. Naše výrobky používá i v Souboji na talíři nebo byly v aktuální řadě Masterchefa (konkrétně hrachové miso a hrachová tamari). Dodáváme i do dalších relativně známých podniků jako je Entrée, Kro Kitchen, Harenda, La Botega, či třeba Buddha Bar.“

RYCHLÉ I PRAKTICKÉ

 A kde si jejich výrobky koupit? Z velké části prodávají na svém eshopu kojibakers, na online farmářských trzích, některých zdravých výživách a samozřejmě přímo v provozovně v Otročiněvsi. „Doma máme miso, resp. několik druhů misa stále na stole pro dochucování polévek na talíři tak, jako má někdo pepř, sůl a magi. Vařit bez shiokoji si už manželka asi ani neumí představit a rychlá miso polévka je vždy po ruce, když není na uvaření pořádného jídla čas a přitom se nechci šidit. Vlastně i pro tuhle kombinaci praktičnosti, rychlosti přípravy, zdravotních benefitů a chuti mě baví dělat přesně to, co dělám,“ zakončuje své vyprávění Miloslav Laštovička.

ae7i4551.jpg

Co je to miso a jak se vyrábí?

„Základem veškerého našeho snažení je pěstování ušlechtilé plísně koji [kodži]. Ta je doma v Japonsku, kde má koji i svůj každoroční svátek. Tato kultura obsahuje neuvěřitelné množství enzymů, které umí štěpit složité cukry, tuky a bílkoviny na jednoduché. Tím udělá jakékoli v jídlo stravitelnějším a chutnějším,“ vysvětluje Miloslav Laštovička. A jak probíhá výroba?

zlato.JPG

„Základem je vypěstovaná ušlechtilá plíseň koji. Typicky na rýži. Ta se uvaří, oseje spórami koji a za určité vlhkosti a teploty roste zhruba dva dny. Poté je potřeba růst zastavit, aby cenné enzymy nespotřebovala na svůj růst. Tuto en- zymatickou rýži (komekoji) mícháme s předem uvařenou luštěninou (sója, hrách, čočka nebo cizrna) a solí. Tato hmota se v uplácaných kou- lích nahází do sudů, zamezí se přístupu vzdu- chu a nechá se kvasit měsíce až roky. Nejkratší zrající miso (shiromiso) zraje dva až tři měsíce, nejdelší miso (hatchomiso) zraje dva až tři roky. V Japonsku jsou stovky druhů misa včetně ro- dinných receptů, v čemž je jeho kouzlo. Chuť můžete vyladit podobně jako třeba u vína,“ do- dává s tím, že Kojibakers spolupracuje i s něko- lika středisky Ústavu pro vyšetřování potravin, kde nechávají produkty pravidelně testovat.

 

eshop.kojibakers.cz

kojibakers-horizontal-en-gold.png

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

VYBRANÉ AKCE

6.4.2024 10:00

Nuselské blešky

ČTĚTE DÁLE

Mámo, je to dobrý, vracejí nám přeplatek. Ale není to tím, že posíláte zbytečně vysoké zálohy na energie?

Také máte radost, když vám od dodavatele energií přijde faktura a po jejím otevření zjistíte, že máte přeplatek? Jasně, přeplatek je určitě příjemnější než nedoplatek, ale jak už to bývá - není všechno zlato, co se třpytí.

Spotřebiče KVS MORAVIA, vyrobeno v Česku

Jedna věc k mnoha účelům. Přesně to je strategie společnosti KVS EKODIVIZE a.s., která vyrábí a dodává na trh řádu produktů, mimo jiné sporáky a kamna na pevná paliva – KVS MORAVIA.

Udržitelnost v každém doušku: hliníkové plechovky hrají zásadní roli v budoucnosti cirkulární ekonomiky

Udržitelnost je aktuální téma, o němž se ve veřejných debatách živě diskutuje. Přestože k udržitelné budoucnosti může přispět každý jednotlivec, největší roli v jejím dosažení hrají velké nadnárodní firmy. Ty se snaží apelovat na zvýšení míry recyklace ve výrobě například plastových a hliníkových výrobků. Hliníkové plechovky jsou totiž jedním z nejpoužívanějších nápojových obalů na světě, velká část evropských států však přitom hliník recykluje méně než například Thajsko a další asijské země. 1 Správné třídění plechovek má obrovský ekologický potenciál – vytříděné hliníkové obaly lze totiž recyklovat prakticky donekonečna. 2

Jaká je ta správná dotace pro váš dům?

Nová zelená úsporám (NZÚ) vstoupila v září do nového období s větším objemem finančních prostředků a se změnami, které ještě více podpoří domácnosti v přechodu na úspornější bydlení. Pokud se i vy chcete podílet na zlepšení životního prostředí a udělat ze svého domova ekologičtější místo, pak byste měli vědět, jaké dotace můžete čerpat a za jakých podmínek!

Vznik dokonalého šálku kávy: od objevu prvního zrnka až po moderní trendy

Káva představuje pro miliony lidí po celém světě nápoj, kterým nastartují svůj den. Její bohatá historie sahá až do 9. století našeho letopočtu, ale příznivci tohoto lahodného nápoje hledají i dnes stále nové způsoby jeho přípravy. Kávová kultura se neustále mění a vyvíjí – víte, jaké jsou nejnovější trendy ve výrobě a pití kávy? A jaká tajemství se skrývají na cestě za dokonalým šálkem kávy?

Nejefektivnější podpora energetických úspor domácností

Udržitelnost, ekologie, zero waste, ale také úspora… Jedny z nejčastěji skloňovaných slov současnosti. Byla by chyba v souvislosti s nimi nezmínit jeden z nejefektivnějších programů v ČR zaměřených na úspory energie v rodinných a bytových domech. Je jím program založený v roce 2014 s názvem Nová zelená úsporám (NZÚ), jehož hlavním cílem je zvýšení energetické účinnosti budov a snížení emisí skleníkových plynů a dalších znečišťujících látek v ovzduší.