27. října 2025, svátek má Šarlota a Zoe
Sládkova akademie: Naučte se rozumět pivu

Sládkova akademie: Naučte se rozumět pivu

Sommelierství se obvykle spojuje s vínem. Petr Hána se však sommelierství a související znalosti a dovednosti snaží prosadit i v pivní kultuře. Jak se k tomu dostal a jak se mu to daří v zemi, kde pivu všichni „rozumí“?

Dlouhá léta jsme byli zvyklí na omezenou a chuťově poměrně uniformní nabídku piv. V dnešním boomu minipivovarů se otevírá solidní výběr. Jenže dokážeme se něm spolehlivě orientovat? „Mnohokrát jsem zažil, jak si lidé pochvalují řemeslné či minipivo, přitom z něj šlo na první lok poznat, že se něco nepovedlo,“ vysvětluje Petr Hána, spoluzakladatel projektu Sládkova akademie zaměřeného na pivní edukaci. „Teď nehodnotím produkci malo či velko pivovarů, jen chci říct, že pivo je obestřeno mohutným marketingem a spotřebitelé často víc vnímají reklamní teze než samotné vlastnosti a kvality piva. V našem konceptu pivního sommelierství rozhodně nechceme radit, jakou značku či pivní styl si vybrat, to je čistě osobní preference. Chceme ale milovníky naučit, jak pivo objektivně zhodnotit a jak o něm přemýšlet v souvislostech," dodává Petr Hána.

Od domovnictví k edukaci

kurz2.jpg

S myšlenkou organizovat pivní sommelierské a degustátorské kurzy pro veřejnost si Hána pohrával delší čas, jelikož si nebyl jistý, zda o ně bude zájem. Nakonec podle něj rozhodly pitovéky: „Přesvědčilo nás, kolik se nově otevírá pivoték. Je tu stále víc a víc konzumentů, kteří hledají kvalitu, raději si dají jedno dvě dobrá piva, než aby jich urvali metr,“ říká Hána. Kurzy jsou nastaveny pro různé stupně znalostí.  Bez „Základů pivního sommelierství“, což je název první lekce, se ovšem neobejde žádný milovník piva – není to obyčejný úvod do piva a pivovarnictví, ale „degustační“ pohled na pivo v souvislostech. Pokračovat můžete kurzem zaměřeným na komplexnost a původ chutí v pivu, což zahrnuje i nové pivní styly. Pro zkušené, kteří si chtějí potrénovat degustační schopnosti, je připravena senzorická analýza, během níž se rozbírá chuť piva do nejmenších detailů a zároveň je kurz vhledem do toho, jak by mělo fungovat objektivní a nezávislé degustování na pivních soutěžích. Společně dohromady pak kurzy tvoří studijní program příznačně nazvaný Pivní sommelier. „Chceme vychovávat sebevědomé konzumenty, aby si uvědomovali a chápali, co pijí, případně co pivu schází či přebývá. Nejlíp se učí praxí, proto na kurzech hodně degustujeme,“ popisuje Petr Hána.

Uvařte si vlastní pivo

vareni3.jpg

V nabídce kurzů neschází ani domácí vaření piva, tedy disciplína, která Hánu přivedla ke studiu piva. „Člověk se o pivo začne zajímat mnohem víc, když si ho chce sám uvařit. Ani já nebyl výjimkou a nejvíc jsem se naučil na vlastních chybách. Těšíte se na hotovou várku a pak se to nedá pít. Nezbývá než si sednout k literatuře a přemýšlet, kde se stala chyba,“ vysvětluje Petr Hána. Přesto se sám za experta nepovažuje a v kurzech Sládkovy akademie nevyučuje. Lektoři jsou například z řad odborníků z Vysoké školy chemicko-technologické, kde se pivovarnictví vyučuje jako vysokoškolský obor. „Považujeme za důležité vystupovat objektivně a odborně,“ uzavírá Hána.

Kontakt
Sládkova akademie s.r.o.
U Libeňského pivovaru 1612/12, 180 00 Praha 8
telefon:+420 605 294 728
e-mail: tomas@sladkovaakademie.cz
web: www.sladkovaakademie.cz

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

ČTĚTE DÁLE

Šunka Joselito – španělská legenda mezi delikatesami

Když se řekne „jamón ibérico“, málokteré jméno zní s takovým respektem jako Joselito. Rodinná značka, která více než 150 let spojuje tradici, přírodu a dokonalost, se dnes stala symbolem španělského gastronomického umění. Více než jen šunka – Joselito je příběh o čase, krajině a umění.

Krabičková dieta v Praze – vyberte si zdraví a pohodlí na každý den s Pomelo

Každý den přináší spoustu rozhodnutí. Co si dát k jídlu? Kde vzít čas na vaření? Jak se zdravě stravovat, když kvůli povinnostem nemáte ani chvilku na odpočinek? Přesně v takovou chvíli přichází na pomoc krabičková dieta Pomelo – životní styl, při kterém zdravé jídlo už není další výzvou, ale přirozenou součástí každodenního života. Pomelo je víc než jen stravování – je to partner, který pečuje o váš každodenní rytmus, pohodu a energii. Už žádný spěch, kompromisy ani stres.

Ballantine’s, značka s téměř dvousetletou tradicí, přináší na český trh novinku Ballantine’s Sweet Blend

Tento prémiový destilát obohacuje klasickou chuť skotské whisky o jemné tóny karamelu, vanilky a zralého ovoce a nabízí atraktivní způsob, jak si Ballantine’s vychutnat. Díky své všestrannosti osloví jak zkušené milovníky whisky, tak i ty, kteří si podobný spirit drink dopřejí jen příležitostně.

Giro Pizza konečně v Praze – ideální na teambuildingy a firemní večírky - neomezená ochutnávka pravé neapolské pizzy v Rossopomodoro na Vinohradech

Rossopomodoro, autentická neapolská restaurace na Vinohradech, přináší do Prahy oblíbený italský koncept Giro Pizza – večer, kdy se stoly zaplní nekonečným proudem čerstvě upečených oválných pizz, servírovaných na podlouhlých dřevěných prkénkách. Konečně nemusíte dlouze vybírat z menu – ochutnejte všechny pizzy, které máte rádi!

Rozhovor: KOJU. Česká značka, která přinesla svěží energii do zdravého životního stylu

Zázvorové shoty Koju se staly symbolem moderního a zdravého životního stylu. Ručně vyráběné, nepasterizované a vždy čerstvé – právě díky tomu si získaly srdce tisíců fanoušků po celé České republice. Filozofie značky stojí na čtyřech jednoduchých, ale zásadních principech: čerstvost, rychlost, kvalita a poctivost. Každá lahvička vzniká z prémiových surovin, především z BIO zázvoru dováženého z Peru, a putuje k zákazníkovi už do 24 hodin od výroby. Za značkou stojí tým, který věří, že zdraví začíná u každodenních drobných návyků – třeba u jednoho malého shotu. V rozhovoru se dozvíte, jak takový proces výroby probíhá, čím se Koju liší od běžných energy drinků a proč jejich filozofie oslovuje stále širší komunitu lidí, kteří chtějí svému tělu dopřát to nejlepší.

Mama’s Burger slavnostně otevřel svou první pobočku v Praze

Koncept Mama’s Burger, který spojuje kvalitu, jednoduchost a moderní přístup k oblíbenému street foodu, dnes oficiálně otevřel svou první pobočku v Praze v Beachklubu Ládví. Na slavnostním zahájení nechyběli olympijští vítězové, mistři světa a další osobnosti českého sportu a mediálního světa.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve vašem prohlížeči.