15. října 2024, svátek má Tereza
Udržitelnost v každém doušku: hliníkové plechovky hrají zásadní roli v budoucnosti cirkulární ekonomiky

Udržitelnost v každém doušku: hliníkové plechovky hrají zásadní roli v budoucnosti cirkulární ekonomiky

Udržitelnost je aktuální téma, o němž se ve veřejných debatách živě diskutuje. Přestože k udržitelné budoucnosti může přispět každý jednotlivec, největší roli v jejím dosažení hrají velké nadnárodní firmy. Ty se snaží apelovat na zvýšení míry recyklace ve výrobě například plastových a hliníkových výrobků. Hliníkové plechovky jsou totiž jedním z nejpoužívanějších nápojových obalů na světě, velká část evropských států však přitom hliník recykluje méně než například Thajsko a další asijské země. 1 Správné třídění plechovek má obrovský ekologický potenciál – vytříděné hliníkové obaly lze totiž recyklovat prakticky donekonečna. 2

Efektivní recyklace hliníku je zásadním krokem pro dosažení řady světových environmentálních a ekonomických cílů. Produkce plechovek z recyklovaného hliníku vyžaduje pouze 5 % energie v porovnání s jeho prvotní produkcí, čímž šetří přírodní a ekonomické zdroje a omezuje vznik emisí skleníkových plynů. Dle některých dostupných studií dosahuje hliník dokonce nejvyšší míry úspor recyklační energie ze všech nejpoužívanějších materiálů. 3 Díky možnosti téměř nekonečné recyklace hliníku dochází s každým recyklačním cyklem k další redukci uhlíkových emisí, což podtrhuje unikátní udržitelný charakter tohoto materiálu. Navíc použití recyklovaného hliníku vede k výraznému snížení celkových výrobních nákladů.

Dopad hliníku na životní prostředí

Globální dopad zbytečně vyhozených hliníkových obalů je obrovský. Nejen, že znečišťuje přírodu, ale výroba nových plechovek je energeticky velmi náročná. Je tedy zásadní, aby výrobci a prodejci plechovek a jiných hliníkových obalů zdůrazňovali význam podpory účinných recyklačních postupů, zaváděli do svých výrobních procesů metody šetrné k životnímu prostředí a vyzývali své zákazníky k třídění. „Přestože se to na první pohled nemusí zdát, může být hliník ekologicky velmi šetrným materiálem. Zhruba 75 % z téměř jedné miliardy tun hliníku, který byl kdy vyroben, je stále v oběhu. 4 S využitím moderních technologií můžeme ovšem dosáhnout ještě lepších výsledků. Ne všude ale lidé hliník správně a řádně recyklují,“ říká Jaroslav Dušek, country manager HELL ENERGY, evropského výrobce energetických nápojů. Díky vybudování nové ultramoderní továrny na recyklaci hliníkových plechovek patří společnost HELL ENERGY mezi přední představitele ekologicky šetrné výroby a podporovatele cirkulární ekonomiky.

jaroslav-dusek-country-manager-hell-energy-cz_1.jpg

Nekonečné putování hliníkové plechovky

Proces recyklace začíná u zákazníka – ten musí nápojovou plechovku správně vytřídit. „Omezujícím faktorem při recyklaci plechovek už pro nás dnes nejsou velké ztráty na materiálu nebo vysoké finanční a časové investice, ale nízká míra třídění hliníku v některých zemích. Co spotřebitelé nevytřídí, nejde zrecyklovat,“ vysvětluje situaci Jaroslav Dušek. Vyhozením plechovky do správného kontejneru přitom její cesta teprve začíná. Po svozu odpadu jsou plechovky ještě jednou pečlivě vytříděny a následně pečlivě vyčištěny, což je nesmírně důležité pro účinnosti celého recyklačního cyklu. Vyčištěné hliníkové plechovky se poté rozdrtí na malé kousky, aby se usnadnil proces tavení. Roztavený hliník se odlévá do forem, známých jako ingoty nebo odlitky. Ty jsou následně lisovány, válcovány a použity k výrobě nových hliníkových plechovek.

Evropa si vede hůř než asijské státy

Dle výzkumu z roku 2018 patří Česko mezi 7 evropských států s nejnižší mírou recyklace. Zatímco v Česku recyklujeme pouze 47 % ze všech plechovek, sousední Poláci jich recyklují 80 %, Slováci s Rakušany okolo 70-71 % a Němci dokonce neuvěřitelných 99 %. 5 Alarmující rovněž je, že 16 z 31 zkoumaných evropských států má nižší míru recyklace hliníkových plechovek než některé asijské země. Například v Thajsku podle letošního průzkumu recyklují okolo 78 % všech plechovek uvedených na tamní trh. 6 „Pro podniky a jednotlivce je zásadní, aby se aktivně zapojili do recyklačních procesů a přijali ekologické postupy pro udržitelnější budoucnost. Jakožto výrobci rychloobrátkového spotřebního zboží jsme si v HELL ENERGY vědomi svého vlivu na budoucnost světové společnosti a dlouhodobě děláme maximum pro implementaci ekologicky šetrnějších alternativ do našich produkčních postupů. Věříme, že naše akce může být inspirací pro naše zákazníky a další firmy,“ podotýká Jaroslav Dušek z HELL ENERGY.

Nové vydání

FACEBOOK

INSTAGRAM

VYBRANÉ AKCE

21.3.2024 - 15.12.2024

Planeta Praha

19.10.2024 - 20.10.2024

Dýňohrátky

ČTĚTE DÁLE

Poznejme se, sousedé –změna termínu! 22.9.2024

Blíží se třináctý ročník oblíbeného festivalu městské části Praha 3 „Poznejme se, sousedé“ pro rodiny s dětmi zaměřeného na vzájemné poznávání odlišných kulturních zvyklostí a navázání sousedských vztahů. Akce proběhne dne 22.9.2024 od 13:00 do 18:30 hodin v parku na Parukářce.

Minecraft X Lush

Cítíte se, jako byste byli v Režimu přežití? Žádný strach, kolekce Minecraft x Lush je tu, aby doplnila váš inventář speciální řadou kreativních, ručně vycraftěných produktů do sprchy či koupele, které vám pomohou odbourat stres všedního dne.

Každým šlápnutím do pedálů k udržitelnější budoucnosti

Jak se společnost Bosch eBike Systems zasazuje za dodavatelský řetězec s nižšími emisemi a rozumnou cirkulární ekonomiku

Sázení stromů na Vysočině: Budování nových domovů pro přírodu i rodiny za podpory NKT

Každoroční setkání k sázení stromů se opět odehrálo na krásných vysočinských pláních, tentokrát v srdci Žďárska. Společně jsme se pustili do projektu vytvoření zdravějšího smíšeného lesa, přičemž jsme striktně respektovali zásady sázení přírodě blízkým způsobem. Výsledkem je nový, biodiverzitní domov pro mnoho druhů rostlin, zvířat a hub, který zároveň slouží jako oáza pro volný čas pro rodiny s dětmi.

LUSH je první kosmetickou společností na světě, která přešla na Prevented Ocean Plastic™

Doposud se podařilo jej využít na více než tři miliony plastových lahví* v rámci zásobování prodejen ve spojeném království. Britská kosmetická společnosti LUSH neustále hledá způsoby, jak inovovat obaly, zejména pokud pomáhají v její misi „zanechat svět krásnější, než jsme jej našli (Leave the world lusher than we found it“. V rámci toho celosvětově zavádí Prevented Ocean Plastic™.

Mámo, je to dobrý, vracejí nám přeplatek. Ale není to tím, že posíláte zbytečně vysoké zálohy na energie?

Také máte radost, když vám od dodavatele energií přijde faktura a po jejím otevření zjistíte, že máte přeplatek? Jasně, přeplatek je určitě příjemnější než nedoplatek, ale jak už to bývá - není všechno zlato, co se třpytí.
Tato stránka používá soubory cookies a bez nich nemusí fungovat správně. Povolte prosím soubory cookies ve Vašem prohlížeči.